Ponury świat fatw szkoły Deoband

| 1 komentarz|
image_pdfimage_print

Darul Uloom Deoband to wpływowa konserwatywna islamska szkoła teologiczna w indyjskim stanie Uttar Pradesz. Powstała w 1866 roku. Szkoła Deoband ma duże wpływy w Azji Południowej.

Za indyjskim liberalnym portalem publicystycznym Niti Central przytaczamy wybrane fatwy wydane przez to grono, tak jak są przedstawione na oficjalnej stronie Darul Ifta; poprawiono jedynie pisownię:

Pytanie: Kto może zdecydować o karze śmierci przez ukamienowanie w  niemuzułmańskim kraju? Czy osoba prywatna może wykonać tę karę? Jeśli muzułmanin z niemuzułmańskiego kraju chce oczyścić się ze swego grzechu, czy powinien udać się do kraju gdzie taka kara rajm jest wykonywana?

Fatwa 1249: W nieislamskich krajach kara śmierci przez ukamienowanie nie jest stosowana. Żadnej osobie nie wolno wykonywać tej kary. Taka osoba powinna jedynie okazać skruchę przed Allahem i prosić o Jego wybaczenie.

Pytanie: Jeśli ktoś dopuści się świętokradztwa, bluźnierstwa przeciw świątobliwemu Mahometowi lub używa uwłaczającego języka opisując jego charakter, jak powinna być kara dla niego w Indiach? Jaka powinna być kara według islamskiego prawa?

Fatwa 1386: Karanie  kryminalistów lub osób winnych jest obowiązkiem rządu, nie osób prywatnych jak my. Chociaż w Indiach nie mamy islamskiego rządu, powinniśmy robić co tylko w naszej mocy, aby taki sprawca został ukarany zgodnie z indyjską konstytucją. W kraju islamskim osoba winna bluźnierstwa ma być zabita.

Pytanie: Goa jest miejscem turystycznym, gdzie znajdują się kościoły z dawnych czasów, i chociaż nie odprawia się w niektórych mszy, to ludzie zwiedzają je, by podziwiać w nich sztukę. Czy muzułmanin może odwiedzać takie miejsca, gdy nie odprawia się w nich mszy?

Fatwa 2695: Wyjaśnij proszę, czy ma to jakikolwiek dobry cel, inaczej lepiej tego nie robić. W hadisach wspomniano, że porzucenie nonsensownych rzeczy ma dobry wpływ praktykę islamu takiej osoby.

Pytanie: Jakie jest orzeczenie w sprawie osoby, która wierzy w słuszność innych religii poza islamem? Wierzy, że można zbliżyć się do Boga nawet postępując zgodnie z innymi niż islam religiami. Wierzy, że w innych religiach oprócz islamu też mogą być święci. Oraz, że nie wszyscy obecni Ludzie Księgi (chrześcijanie i żydzi) pójdą do piekła.

Fatwa 1386: Jego wiara nie jest poparta żadnym pewnym dowodem.

Pytanie: Kto to są Bohra (szyici indyjscy – red.)? Czy oni są muzułmanami? Czy muzułmanin może ożenić się z kobietą Bohra?

Fatwa 989: Bohra to szyici. Szyickie przekonania i wierzenia są sprzeczne z Koranem i hadisami. Zatem nie są oni muzułmanami. Nie jest właściwym ożenić się z szyitką lub Bohra.

Pytanie: Czy zgodnie z  prawem szariatu dla kobiet jazda na rowerze lub samochodem jest sprzeczna z prawem?

Fatwa 207: To bezwzględnie niepożądane, jeśli kobieta jeździ samochodem lub na rowerze.

Pytanie: W jakim stopniu zakrywanie się jest konieczne dla kobiet? Czy kobiety muszą nosić burki zakrywające ręce, palce u nóg i twarz ?

Fatwa 1385: Święty Koran mówi: „Proroku, powiedz swoim żonom i córkom oraz kobietom wiernych, że powinny zaciągnąć swoje szale ( hidżab) na siebie (gdy opuszczają dom).   Zatem gdy w razie potrzeby lub z musu kobiety opuszczają swój dom, powinny zakrywać całe swoje ciało, dłonie, stopy, twarz etc.

Pytanie: Czy kobiety mogą używać perfum lub olejków zapachowych, bo bardziej się pocą?  Wolno im tego używać, czy islam tego zabrania?

Fatwa 604: Kobietom wolno używać perfum pod warunkiem, że nie przechodzą wtedy obok osoby, którą zgodnie z prawem mogłyby poślubić. Podczas gdy wychodzenie z domu po uperfumowaniu się nie jest zgodne z prawem.

Pytanie: Mam trzy żony i jedna z nich ma dziesięcioletnią córkę z pierwszym mężem, z którym się rozwiodła z własnej inicjatywy osiem lat temu. Od tego czasu córka pozostaje z nią, jej ojciec dotąd jej nie widywał, ani nie płacił na nią żadnych pieniędzy. Ożeniłem się z moją trzecią żoną w 2008 roku i z łaski Allaha pokrywam wszystkie wydatki związane z nią i jej córką. Mam pytania: 1.Czy pierwszy mąż może zażądać własności swojej córki w każdym czasie?  2. Jeśli tak się stanie, to co wówczas robić w tej sprawie? 3. Jaki będzie mój status w stosunku do córki mojej żony?

Fatwa 1055: (1) Jej poprzedni mąż, to jest ojciec dziewczynki, może w każdej chwili zażądać opieki nad swoją córką. Grzechem z jego strony jest to, że nie opiekuje się dotąd swoją córką. (2) Gdy dziewczynka osiągnie dojrzałość, będzie mogła wybrać czy chce mieszkać z ojcem, czy z matką. Gdy osiągnie dojrzałość, ojciec nie będzie mógł jej przymusić, by pozostała z nim. Tak, przedtem (ojciec) może zażądać (swojej córki). Jeśli to zrobi i nie będzie strachu, że stanie się jakaś krzywda, powinna być ojcu przekazana. (3) Jeśli współżyłeś ze swoją trzecią żoną, jej córka dla ciebie jest zakazana, a Ty dla niej na zawsze zostałeś osobą, której nie wolno jej poślubić.

Pytanie: Czy zgodnie z islamskim prawem można uczęszczać na kurs biegłego księgowego?

Fatwa 1237: Tak, jest to zgodne z prawem. Jednak niezgodne z prawem jest księgowanie na rachunkach opierających się na odsetkach.

Pytanie: Czy czytanie książek, gazet (angielskich) w pokoju, gdzie dokonywane są ablucje, jest dozwolone?

Fatwa 193: To pomieszczenie nie jest miejscem do czytania książek lub czasopism, czy to angielskich, czy też w żadnym innym języku.

Pytanie: Czy byłbyś uprzejmy doradzić maksymalny okres karmienia piersią dziecka płci żeńskiej? Czy karmienie dłużej niż dwa lata jest występne (haram)?

Fatwa 20/18: Zgodnie z preferowaną opinią, okres karmienia piersią dziecka to dwa lata, karmienie po tym czasie jest sprzeczne z prawem.

Pytanie: Przypuśćmy, że jestem właścicielem instytucji edukacyjnej. Moja kasta to ‘A’. Przypuśćmy, że nie będę pobierał żadnej opłaty od ludzi mojej kasty. Czy to poprawne działanie?

Fatwa 1068: Jeśli jesteś właścicielem instytucji masz prawo wyłączyć studentów twojej kasty z opłat. Jednak, jeśli wyłączenie określisz na podstawie biedy lub potrzeby, to będzie lepiej.

Pytanie: Czy kobiecie wolno pokazać przez kamerę internetową swoje nagie ciało mężowi, który jest za granicą?

Fatwa 427: Pokazywanie ciała przez kamerę internetową nie jest w porządku, ponieważ zawiera to grzech robienia zdjęcia bez poważnej potrzeby. Jednak, to nie jest sprzeczne z prawem, jeśli mąż i żona widzą swe nagie ciała.

Pytanie: Czy kobiety mogą być mianowane sędziami religijnymi?

Fatwa 1526: Tak, może  być mianowana sędzią, ale to jest nieodpowiednie, to znaczy prawie zakazane. To oznacza, że naród, który czyni kobietę swym władcą, nigdy nie osiągnie sukcesu, zatem kobieta nie powinna być mianowana sędzią.

Pytanie: Na czym w naszej religii polega koncepcja pełnego hidżabu? Czy założenie tylko drugiego szala na głowę jest uważane za hidżab? Jaka jest kara za nieprzestrzeganie pełnego hidżabu?

Fatwa 1034: Jeśli kobieta wychodzi z domu, powinna okryć swe ciało burką lub czadorem w taki sposób, aby żadna część jej ciała nie była eksponowana. To jest kompletny hidżab. A jeśli nakłada tylko szal na głowę, podczas gdy twarz jest widoczna, to nie jest kompletny hidżab. W takim przypadku kobieta popełnia grzech.

Pytanie: Czy muzułmanki w Indiach mogą pracować na rządowych posadach lub w prywatnych instytucjach? Czy ich wynagrodzenie jest dozwolone czy też zakazane?

Fatwa 577: Dla muzułmanek praca w instytucjach rządowych lub prywatnych, gdzie kobiety i mężczyźni pracują razem i kobiety muszą otwarcie i bez zasłony rozmawiać z mężczyznami, jest niezgodna z prawem.

* * *
Z perspektywy tych, którzy wierzą w upodmiotowienie jednostek i w wolność, by wieść życie bez utrudnień narzuconych przez strażników wiary, te odpowiedzi symbolizują  przedpotopowe podejście i powinny być zignorowane. Jednak rzadko, jeśli w ogóle, słyszymy głos protestu, ponieważ to byłoby odebrane jako nietolerancja czy brak wrażliwości. Na tym polega anachronizm naszych czasów.

Tłumaczenie: EMB
Źródło: http://www.niticentral.com/2013/09/11/the-dark-joyless-world-of-darul-uloom-deband-fatwas-131756.html

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook

Komentarze