Niemiecki spór o chustę w szkole

Niemiecka socjaldemokracja nie jest wewnętrznie zgodna w sprawie islamskiej chusty u nauczycielek.

W debacie na temat chusty pojawił się w Berlinie z nowy ruch. Najpierw w weekend Zieloni wypowiedzieli się jednogłośnie za tym, żeby nauczycielki miały prawo do noszenia tego muzułmańskiego nakrycia głowy w pracy.

Do tej pory muzułmanki w chustach mogły uczyć tylko w szkołach zawodowych. Wielu odrzuconym kandydatkom kraj związkowy musiał za to wypłacić odszkodowania. Według wyroku Trybunału Konstytucyjnego ten faktyczny zakaz pracy jest nie do zaakceptowania – uważa Bettina Jarasch, rzeczniczka Partii Zielonych do spraw polityki i religii. „Życzę sobie nauczycielek w chustach w szkołach, ale oczekuje od nich także, że będą bronić wolności religijnej innych uczennic” – oznajmiła.

Partner koalicyjny jest zdziwiony słowami Zielonych. Ten temat jest nawet w czerwono-czerwono-czarnej koalicji dość kontrowersyjny. Rada Szkolnictwa, znajdująca się pod nadzorem SPD, w przeszłości wypowiadała się już krytycznie na temat takiego pomysłu. Zatrudniła nawet znaną prawniczkę i obrończynię praw kobiet Seyran Ates (założycielkę „liberalnego meczetu” https://euroislam.pl/najwazniejsza-jest-dla-nas-wolnosc/ – red.), żeby odpierać następne pozwy odrzuconych nauczycielek.

Ale najwyraźniej także w SPD zaczyna się rozłam w tej sprawie. Grupa robocza SPD (AG – „Migracja i różnorodność”) wyłamała się i wsparła wniosek Zielonych. „Żądamy od socjaldemokratycznych członków wśród deputowanych w senacie o zabranie się do pracy w sprawie prawa o neutralności religijnej” – powiedziała przewodnicząca AG Daniela Kaya.

Jej zdaniem, ponieważ obecne prawo zabrania noszenia symboli religijnych, stygmatyzuje szczególnie kobiety muzułmańskie i prawo należy zmienić tak, żeby noszenie odzieży związanej z danym wyznaniem nie było powodem do wykluczenia z oficjalnej pracy. „Rot-Rot-Grün nosi na sztandarach nowoczesną i progresywną politykę względem ludzi w naszym mieście W tym przypadku SPD nie może nas hamować”. – mówi Kaya
Frakcja SPD nie widzi siebie jednak jako hamulca, ale jako mur przeciwko religijnemu fundamentalizmowi. Senator Sandra Scheeres zaprzeczyła zarzutowi, że chodzi tutaj o zakaz pracy dla określonych jednostek. Nie chodzi bowiem tylko o chustę, ”Ponieważ właśnie w Berlinie spotyka się wiele religii i światopoglądów, jest ważne, żeby nauczyciele prezentowali się przed uczniami neutralnie“ – uważa Scheeres.

Rzeczniczka SPD zajmująca się integracją, Karin Korte, jest zirytowana zachowaniem Zielonych. Nie widzi potrzeby zmiany obecnych przepisów. „W szkołach państwowych istnieje nakaz neutralności” – mówi. Także jej koleżanka, rzeczniczka do spraw edukacji Maja Lasic potwierdza: „Nie widzę ani prawnego, ani politycznego powodu, żeby zmieniać istniejące przepisy”.

Deputowana Korte pochodzi z dzielnicy Neukölln, w której większość uczniów ma tło migracyjne. Jak uważa: „Jest tam wystarczająco dużo problemów już między nimi samymi i dlatego, ze względu na spokój w szkole, uczniowie ci mają być nauczani w sposób neutralny”. Korte obawia się, że nauczycielki z chustą mogą zindoktrynować przede wszystkim mniejsze dzieci i wpajać uczniom jednostronne wzorce dotyczące płci.
Także posłanka Jarasch z Zielonych pochodzi z dzielnicy z wysokim udziałem muzułmańskich uczniów, Kreuzbergu. Mówi, że nie jest możliwe wykluczenie konfliktów religijnych ze szkoły, ale to szkoły trzeba nauczyć, jak z nimi postępować, żeby uniknąć religijnej manipulacji. Przeszkadza jej, że wszystko koncentruje się na fragmencie odzieży. „Także wierzący mogą zachowywać się neutralnie” – mówi Jarasch.

We frakcji lewicy zdanie na ten temat jest podzielone „Konieczne są dalsze konsultacje w tej sprawie” – mówi rzeczniczka Die Linke do spraw edukacji Regina Kittler. Ale ważne jest prowadzenie otwartej debaty. Kittler podkreśla, że nakazuje to wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który odrzucił ogólny zakaz chusty z powodu dyskryminacji.

 

Sabine Rennefanz

Oprac. NO-S, na podst. www.berliner-zeitung.de

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign