Czy Arabia Sudyjska może stać się świecka

saudi_arabia_flag
| 6 komentarzy|
image_pdfimage_print

Dyskusja na temat sekularyzacji w Arabii Saudyjskiej czasami nosi znamiona szaleństwa. W licznych fatwach sekularyści posądzani są o brak wiary, fatwy wyklinają sekularyzm twierdząc, że jeśli władza nie funkcjonuje w zgodzie z szariatem, jest władzą szatana. Uzasadniają to faktem, że święte miejsca islamu leżą w granicach  państwa, które powołane zostało na mocy sojuszu instytucji religijnej i politycznej. Jednak w obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę niepewną przyszłość kraju, elity kulturalne i polityczne mogą odkryć, że to szaleństwo (czyli sekularyzm) stało się niezbędnym wymogiem współczesnej rzeczywistości.

saudi_arabia_flag

W dyskusji na temat konieczności wprowadzenia sekularyzmu w Arabii Saudyjskiej wyróżnić można trzy czynniki katalizujące:
a) W marcu 2010 saudyjski minister spraw zagranicznych w wywiadzie dla „New York Timesa” powiedział, że nasz kraj “zrywa się z kajdan przeszłości (…) w stronę liberalnego społeczeństwa”;
b) Informacje w mediach o Saudyjczyku, któremu udzielono azylu politycznego w Nowej Zelandii po tym, jak przeszedł na chrześcijaństwo;
c) Nieustanna walka liberałów i islamistów w prasie i mediach.

Arabia Saudyjska musi zostać krajem z religijnymi zwyczajami, ale nie państwem religijnym. W kraju tym, gdzie władza polityczna oparta jest na zastosowaniu Koranu i Sunny, sekularyzm miałby na celu uaktualnienie wartości, zaczerpniętych z Koranu i Sunny lub przynajmniej nie pozostających z nimi w sprzeczności – czyli sprawiedliwości gwarantującej wolność oraz prawa obywatelom. Władza jest prawomocna, jeśli obywatele są usatysfakcjonowani i akceptują jej rządy. Toteż sekularyzacja jej fundamentów  położy podwaliny prawdziwej umowie społecznej między władzą polityczną a obywatelami.

Z religijnego punktu widzenia Arabię Saudyjską powinno nazywać się Al-Harmain (kraj dwóch świętych miejsc – Mekki i Medyny). Jednak z perspektywy politycznej Arabia Saudyjska jest państwem, na terenie którego znajduje się Al-Harmain podlegające specjalnym prawom, które nie mają zastosowania na innych obszarach.    Sekularyzacja nastąpi, gdy uznamy wyższość koncepcji prawa nad koncepcją fatwy.

Działania propagujące sekularyzację w Arabii nie mają na celu represji wobec konserwatywnych czy islamistycznych ruchów, jedynie zapobiegają narzucaniu konserwatywnych poglądów innym. Państwo świeckie jest obiektywnym arbitrem w sporze stron i nie pozwala żadnej z nich narzucać swoich poglądów drugiej opcji. Wymaga to dwóch podstawowych rzeczy: a) – wolności wyboru wyznania i swobody jego praktykowania; b) – równych praw i obowiązków wszystkich obywateli wobec prawa. Neutralność nie oznacza również polityki appeasementu (jednostronnych ustępstw – red.). Obowiązkiem państwa jest zadbanie, żeby jego obywatele mogli swobodnie żyć, wierzyć i wyrażać swoje poglądy.

Negatywny obraz sekularyzmu dominuje w Arabii Saudyjskiej z powodu okoliczności, w jakich powstało to państwo i podtrzymywany jest przez społeczne, kulturowe i polityczne poglądy islamskiego duchowieństwa. Sytuację należy zmienić drogą badań, a nie nawracania na siłę. Należy stworzyć stosowny program reform, odświeżyć islamski dialog religijny na rzecz pojednania się z takimi koncepcjami, jak państwo, swobody obywatelskie, praworządność, wolność oraz prawa człowieka (z uwzględnieniem praw kobiet), w oparciu o zdrowy rozsądek i naukową wiedzę.(mn)

więcej na: www.memri.org

Tłum GeKo

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook

Komentarze