Wahabicka telewizja w Hiszpanii

Saudyjska telewizja
| 21 komentarzy|
image_pdfimage_print

Dwa islamskie kanały telewizyjne w języku hiszpańskim, irański i saudyjski, wchodzą na antenę w Hiszpanii. Pierwszy rozpoczął nadawanie 21 grudnia; drugi startuje 1 stycznia.

Oba kanały będą korzystać z satelit Hispasat, transmitując do Hiszpanii i Ameryki Południowej. Według dziennika “El Pais”, Hispan TV rozpoczął już odliczanie do momentu, w którym zacznie nadawać z Teheranu. Jego programy będą ukierunkowane na odbiorców hiszpańskojęzycznych i może on liczyć na współpracę z hiszpańskimi dziennikarzami. Kanał zacznie od nadawania 16 godzin dziennie i zostanie to przedłużone do 24 godzin pod koniec zimy. Program obejmie serwis informacyjny, wiadomości, seriale telewizyjne produkowane w Iranie i przetłumaczone na hiszpański, oraz dyskusje na temat filmu, literatury i religii. Audycja ‚Debate abeirto’ ( Otwarta debata) skupi się na szerzeniu szyickiego islamu, religii panującej w Iranie. „Ta nowa hiszpańskojęzyczna sieć telewizyjna będzie odgrywać kluczową rolę w ideologicznej legitymizacji naszego systemu na świecie”, wyjaśnił w październiku Ezotollah Zarqami, prezes IRIB, organizacji skupiającej irańskie kanały telewizji publicznej. Hispan TV również dołączy do tej organizacji.

Drugi nowy kanał, Cordoba Television jest zarządzany przez saudyjską fundację i będzie mógł być odbierany w Hiszpanii i Ameryce Południowej. Jego hiszpańskojęzyczne programy skupią się na islamskiej doktrynie wahabizmu. Cordoba Television ma swoją siedzibę w przemysłowym centrum San Sebastian de Los Reyes w Madrycie, i jest częścią Fundacji Przesłanie Islamu. Jej szefem jest szejk i teolog Abdulaziz Al Fawzan, członek saudyjskiej rady mędrców. Jest on wspierany przez saudyjską rodzinę królewską. Program stacji obejmie 8 godzin, w blokach powtarzanych trzy razy dziennie, głównie programy dokumentalne i debaty na tematy religijne. Sieć zatrudniła obywateli hiszpańskich, którzy przeszli na islam. Szejk może liczyć na pomoc około 50 dziennikarzy z prywatnych sieci telewizyjnych Antena 3 i Telecinco.

Druga część planu szejka obejmuje Television Cordoba na Francję, Wielką Brytanię i Chiny. „W ten sposób Al Fawzan”, według konserwatywnej gazety “ABC”, “nie tylko wypełnia jedno z przykazań swojej doktryny – szerzenie tej doktryny poza granicami Arabii Saudyjskiej – ale także jego projekt jest częścią ofensywy islamskiego fundamentalizmu w celu ‚odzyskania Al Andalus’ ( Andaluzji), którą muzułmanie postrzegają jako raj utracony, okupowany przez Hiszpanów.”

Uniwersytecki profesor teologii islamskiej imam Mohamed Ibn Saud jest mentorem Cordoba TV, członkiem Szariackiej Rady Nadzorczej i komitetu Praw Człowieka – organizacji w służbie rządu Arabii Saudyjskiej. „Szejk Al Fawzan”, podkreśla “El Pais”, od lat  jest oddany rozpowszechnianiu wahabizmu, ultrakonserwatywnej formy islamu, która panuje w Arabii Saudyjskiej. Wygłasza on podżegające kazania na saudyjskim kanale telewizyjnym Al Iktariya, i na kanale Zjednoczonych Emiratów Arabskich Al Majd. W kazaniach tych podkreśla on potrzebę wyznawania „pozytywnej nienawiści” wobec chrześcijan i uzasadnia marginalizację kobiet w swoim kraju”.

Według ekspertów do spraw terroryzmu Cordoba TV może stać się niebezpiecznym narzędziem agitacji radykalnego islamu, destabilizującym muzułmańską społeczność w Hiszpanii. Nazwa ‚Cordoba’ nie została wybrana przypadkowo: to nazwa stolicy kalifatu ustanowionego przez Arabów na Półwyspie Iberyjskim w X i XI wieku. Zdaniem islamskich teologów wydarzenie to reprezentuje najwyższy wzlot religii islamskiej.(pj)

Źródło: http://www.ansamed.info/ansamed/en/news/sections/economics/2011/12/20/visualizza_new.html_16493979.html
Tłumaczenie Robert FreeMan

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook

Komentarze