Przeczulenie niektórych muzułmanów skłoniło Vodafone do wycofania się z reklamy, w której drwił ze średniowiecznego muzułmańskiego naukowca, jako tępego człowieka, który spada z klifu, próbując latać na skrzydłach z pierza.
Brytyjska firma podjęła decyzję o wycofaniu reklamy po licznych krytycznych komentarzach widzów umieszczanych na firmowych stronach Facebooka i Twistera. Uważali, że reklama jest obrazą dla muzułmańskiego naukowca Abbasa Ibn Firnasa, który zmarł w 887 roku. Uważa się, że próbował on latać pokryty od stóp do głów pierzem.
W reklamie usług internetowych Vodafone przez USB, trzech młodych mężczyzn bohaterów egipskiej komedii o podróżowaniu w czasie, materializuje się przed naukowcem z laptopem i próbuje go przekonać do odstąpienia od eksperymentu. Nawet pokazanie wpisu Wikipedii o lotach braci Wright nie przekonuje Ibn Firnasa, który skacze w dół z klifu.
Vodafone tłumaczyło się, że uznało reklamę za zabawną, jednak „z powodu tego, że niektórzy klienci postrzegają ją jako obraźliwą, zdecydowaliśmy się wycofać reklamę z You Tube i naszej oficjalnej strony na Facebooku”. Z kanałów telewizyjnych zniknie wolniej z powodu święta Eid al-Adha.
Ibn Farnas był średniowiecznym wynalazcą, inżynierem, fizykiem, muzykiem i poetą. Stworzył zegar wodny, zaprojektował m.in. technikę produkcji kolorowego szkła oraz cięcia kryształów górskich. (P.Ś.)
AX na podst. AFP