Tesco zabiega o muzułmańskich klientów – również w Boże Narodzenie

Reklama bożnarodzeniowa Tesco w Wielkiej Brytanii, o której już pisaliśmy, a która przedstawia muzułmańską rodzinę, wywołała skrajne reakcje wśród konsumentów.

Reklama przedstawia przekrój brytyjskiego społeczeństwa – od pary homoseksualistów po muzułmanów – przygotowujących się do świąt, piekących indyka i siedzących przy stole. W jednej scenie muzułmańskie kobiety w hidżabach wręczają sobie torbę z Tesco z napisem „Wszyscy są mile widziani”, przybywając do czyjegoś domu na uroczystość.

Tesco twierdzi że reklama ma pokazać, jak ludzie „spotykają się w Boże Narodzenie … Wszyscy są mile widziani w Tesco w te święta i z dumą świętujemy różne rodzaje spotkań naszych klientów w okresie świątecznym”.

 

Małżeństwo gejów

Małżeństwo gejów

W serwisie Twitter-sphere #EveryonesWelcome pojawiły się reakcje na reklamę, począwszy od wsparcia do niedowierzania, gniewu i oskarżeń o bigoterię. Jest też wiele skarg, w tym i taka, że skoro „wszyscy są mile widziani” w Tesco, to powinni mieć w ofercie indyka halal.

 

Sikhowie

Sikhowie

W programie radiowym LBC znany muzułmański reformator Maajid Nawaz ostro krytykował skargi, które uznał za bigoteryjne. „Waszym prawdziwym celem jest po prostu biała, natywistyczna, niemuzułmańska Wielka Brytania – napisał. – Chcecie wrócić do tego, jaki ten kraj był przed imigracją. To jedyny wniosek, do którego dochodzę, ponieważ dla was i tak jest źle, i tak niedobrze. Jeśli muzułmanie odmawiają integracji, narzekacie. Jeśli muzułmanie się integrują, narzekacie”.

Nawaz wyjaśnił, że jego muzułmańska rodzina (w tym ojciec, który „modlił się pięć razy dziennie”) obchodziła Boże Narodzenie co roku, łącznie z ubieraniem choinki i prezentami. Uważa, że były to „jedne z najlepszych chwil w roku” i podkreśla, że to właśnie jego „zintegrowana rodzina” nauczyła go obchodzić Boże Narodzenie. „Wystarczy pomyśleć o jednej rzeczy. Co Jezus zrobiłby w tej sytuacji? Czy zabroniłby ludziom obchodzenia świąt Bożego Narodzenia? – zapytał Nawaz.

„Jedyny wniosek jaki mogę wyciągnąć jest taki, że to jest napędzanie antymuzułmańskich nastrojów i dążenie do redukcji obecności muzułmanów w tym kraju (…)” – kontynuował i zacytował różne wpisy na Twitterze:

„Wszyscy są mile widziani w Tesco, z wyjątkiem chrześcijan” KOLEJNA poprawna politycznie świąteczna reklama. A co byście powiedzieli na ten jeden cholerny raz, w którym dostosowalibyście się do większości?”.

„Tesco, dlaczego muzułmanie są w waszej nowej reklamie świątecznej? To chrześcijańskie święto”.

„Obraża mnie świąteczna reklama Tesco ukazująca pogardę dla chrześcijaństwa. Nie robię już tam zakupów. Wyrzucam też swoją kartę na punkty”.

Sprawa reklamy Tesco wywołała też różne inne reakcje, między innymi:

„Czy chrześcijanie nie chcą, żeby inni świętowali Boże Narodzenie?”

„Jako niechrześcijanin czuję się obrażony. Wygląda na to, że próbują mnie nawracać. Dlaczego Tesco zakłada, że wszyscy świętują Boże Narodzenie?”

„Czy wszystko musi być politycznie poprawne?”

„Muzułmanie świętują Boże Narodzenie? Nic już nie rozumiem. Myślałem, że nie wolno im nawet powiedzieć „Wesołych świąt” chrześcijanom”.

„Czy ktoś jeszcze pamięta, co to jest za okazja? To my, chrześcijanie, świętujemy narodziny Jezusa. A wy, niechrześcijanie, co świętujecie razem z nami?”.

Oprac. GB na podstawie
https://clarionproject.org

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign