Muzułmanin, gej, rysownik – Facebook go blokuje

Isaac-Firman-Cover-Photo-01 (1)
| Brak komentarzy|
image_pdfimage_print

Isaac Firman to malezyjski autor komiksów. Jego prace pokazują codzienne problemy, którym stawiać czoła muszą homoseksualiści w Malezji – bardzo religijnym kraju islamskim.

Zamieszczamy rozmowę artysty z Elliotem Friedlandem z Clarion Project (fragmenty).

– Czy próbujesz przekazać za pomocą sztuki konkretny komunikat, czy po prostu za jej pośrednictwem wyrażasz siebie?

Pierwsze komiksy rysowałem dla zabawy, ale w pewnym momencie uświadomiłem sobie, że oprócz mnie jest jeszcze wielu innych muzułmańskich gejów, którzy czują się bardzo podobnie. Wtedy postanowiłem nadać moim pracom nieco religijny charakter. Teraz zależy mi jedynie na tym, by inni muzułmańscy geje mieli poczucie, że nie są sami. Chciałbym, żeby heteroseksualni muzułmanie wiedzieli, że jesteśmy normalnymi ludźmi, którzy pragną szczęścia w życiu, zupełnie tak jak oni.

– Z jakim przyjęciem spotkały się twoje komiksy?

– Pozytywno-negatywnym. Większość krytyki pochodzi od muzułmanów, którzy potępiają mnie za kreowanie negatywnego wizerunku islamu, ale prawda jest taka, że to, co przedstawiam odzwierciedla codzienną rzeczywistość muzułmańskich gejów. Dostałem gorące podziękowania gejów żyjących w ukryciu w krajach takich, jak Arabia Saudyjska i Pakistan, co motywuje mnie do dalszego działania.

– Niedawno zostałeś zablokowany na Facebooku z powodu negatywnego podejścia do islamu. Co się właściwie stało?

– Początkowo zamieszczałem komiksy na moim prywatnym koncie. Po jakimś czasie ludzie zaczęli publikować moje rysunki w bardzo różnych miejscach, a ja zacząłem otrzymywać groźby i obraźliwe wiadomości od homofobów. Najprawdopodobniej moje komiksy doprowadziły ich do furii i zaczęli zgłaszać, że zawierają nagość i mowę nienawiści, które są wbrew polityce Facebooka, co doprowadziło do zablokowania moich prac i konta już po raz trzeci.

– Wielu innych krytyków islamu zostało usuniętych z mediów społecznościowych. Dlaczego, twoim zdaniem, firmy informatyczne nie chronią ani ich, ani mniejszości w innych krajach, gdy próbują  krytykować islam?

Podoba ci się ten artykuł?

Mamy też nadzieję, że podoba ci się nasz portal.
Poza tworzeniem go, publikujemy teksty naukowe, bierzemy udział w konferencjach, a także wpływamy na inne media i polityków.

Nie jesteśmy jednak w stanie tego robić bez Waszego wsparcia.

Wspieraj euroislam.pl

– Sedno sprawy tkwi w tym, że głównym celem firm informatycznych jest zarabianie pieniędzy. Czasem wiąże się to z koniecznością zaprzeczenia wyznawanym przez siebie zasadom, żeby zarobić kilka dolców. Tak działa biznes, niestety.

– Wiele z twoich komiksów mówi o ucisku i poczuciu nienawiści, którą geje mieszkający w państwach religijnych odczuwają względem siebie samych. W jaki sposób udało ci się poradzić z tym konfliktem i pogodzić z tym, że jesteś homoseksualistą?

– Kiedy byłem młodszy, nienawidziłem tgo, że jestem gejem i nieraz rozważałem samobójstwo. Byłem bardzo zagubiony i nie miałem do kogo się zwrócić, ponieważ – spójrzmy prawdzie w oczy – większość muzułmanów nastawiona jest negatywnie do homoseksualistów i jedyne proponowane przez nich rozwiązanie to pokuta. Gdyby to było takie proste! Na studiach wyznałem prawdę najbliższym przyjaciołom. Niektórzy próbowali mnie „naprawić” (czyli uczynić heteroseksualnym). Inni nabrali do mnie dystansu. (…) Myślę, że punkt zwrotny nastąpił w 2016 r. kiedy miała miejsce strzelanina w gejowskim klubie w Orlando na Florydzie. Kiedy miejscowe media opublikowały informacje na temat tego zdarzenia na swoich Facebookowych i Twitterowych stronach, w komentarzach pojawiło się mnóstwo pełnych nienawiści komentarzy, które zniesmaczyły mnie do tego stopnia, że straciłem wszelki szacunek do islamu jako do religii. Zacząłem głośniej krytykować muzułmanów i wtedy właśnie zacząłem układać sobie w głowie swoją seksualność.

– Dorastałeś w muzułmańskiej rodzinie w Malezji. Czy są jakieś aspekty islamu, które ci się podobają i chciałbyś pozostać im wierny pomimo tego, że jako religia stoi on w konflikcie z twoją seksualnością?

– Podobają mi się nauki o niematerialistycznym, trzeźwym i powściągliwym stylu życia. Z wieloma rzeczami w islamie się nie zgadzam, ale w gruncie rzeczy moja tożsamość została ukształtowana przez tę religię. Znam kilka osób, które odeszły od islamu i mam do nich wiele szacunku, ale dla mnie islam to też coś, z czym się identyfikuję.

– Czy twoim zdaniem, islam i homoseksualizm zawsze będą niekompatybilne?

– Sto lat temu homoseksualizm był przestępstwem prawie w całej Europie, co tłumaczono właśnie religią. Jednak społeczeństwo ewoluuje i mam nadzieję, że to samo będzie miało miejsce w świecie muzułmańskim. To na pewno nie wydarzy się od razu i być może nawet nie za mojego życia, ale jestem pełen nadziei, że kiedyś to nastąpi. Może za sto lat.

– Powiedzmy, że rozmawiasz z kimś, kto mieszka w kraju muzułmańskim w bardzo restrykcyjnej rodzinie i właśnie uzmysłowił sobie, że jest gejem. Co byś powiedział takiej osobie?

– Wszystko jest z tobą w porządku. Ludzie będą cię wyśmiewać, będą cię obrażać, ale co by nie robili pamiętaj, że ich słowa mają nad tobą władzę tylko wtedy, kiedy im na to pozwolisz.

Oprac. Borsuk na podst. https://clarionproject.org/isaac-firman/

Reprodukcja rysunków za Clarion Project

Screen-Shot-2018-03-08-at-17.22.09-e1520552457273

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook