Farzana Hassan
Dzieci w pakistańskich szkołach religijnych, madrasach, nauczane są nienawiści do Żydów. Mówi się im, że Żydzi byli nieposłuszni względem Boga i że spiskowali aby zabić proroka Mahometa.
Taką narrację historyczną przyjęła większość szkół islamskich. Nic dziwnego, że trafiła ona także do środowisk imigracyjnych w Kanadzie i jest propagowana w Toronto. Dzięki czujności Centrum Przyjaciół Simona Wiesenthala, które słusznie zgłosiło zażalenie na wyraźnie antysemicki program nauczania w madrasie Toronto East End, sprawę badają obecnie władze. Kwestionowany materiał porównuje Żydów do nazistów. Wspomina także o domniemanych spiskach i zdradzieckiej naturze Żydów, w tym o spisku na życie Mahometa.
Administracja szkoły opublikowała nawet te wywody na swojej stronie internetowej. Dowodzi to powszechności nienawiść do Żydów w fundamentalistycznych społecznościach muzułmańskich. Jednostronna wizja historii jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Na przykład program historii w madrasach nigdy nie wspomina o tym, jak okrutnie traktowani byli Żydzi w tamtych czasach [wczesnego islamu].
W jednym z plemion żydowskich wymordowano na przykład wszystkich mężczyzn. Społeczności żydowskie były często atakowane, eksmitowane ze swoich domów, ich mienie i pieniądze były konfiskowane, a kobiety i dzieci zostawały niewolnikami zwycięskich muzułmanów. Niestety częścią przyjętej narracji jest pogląd, że Żydzi na to wszystko zasłużyli. Być może dlatego personel madrasy nawet nie pomyślał o usunięciu antysemickich treści z kursów historii.
Ta nieobiektywna wersja historii i purytańskie zrozumienie teologii stanowi znaczną część edukacji w madrasach. Zrównoważona edukacja dzieci w publicznych szkołach Kanady jest kompletnym przeciwieństwem takich uprzedzeń, opiera się na koncepcjach pluralizmu i egalitarianizmu. Nasze szkoły uczą znaczenia tolerancji – tego, czego niestety brakuje w programach nauczania madrasy East End.
Powinniśmy nalegać na przestrzeganie kanadyjskich wartości. Islamskie szkoły muszą oczyścić swoje programy nauczania z nienawistnych treści. W porządku jest to, że oferują one nauczanie o historii islamu, jego przykazaniach, wartościach i kulturze, ale powinny także uczyć, obiektywnie, o wielu innych światopoglądach.
Program nauczania w madrasie East End promuje także dżihad jako ważny dogmat islamu. Wszystkie szkoły islamskie powinny natychmiast odrzucić doktrynę militarnego dżihadu. Nie takich rzeczy powinno się uczyć małe dzieci.
Nawet gdyby wziąć pod uwagę mało prawdopodobną możliwość, że ten tendencyjny program nauczania był przeoczeniem ze strony władz szkoły, to i tak otatecznie muszą wziąć za to odpowiedzialność. Szkoła wprawdzie przeprosiła za to, a dyrektorka Masuma Jessa usunęła antysemicki materiał ze strony internetowej, jednak takie treści w ogóle nie powinny się znaleźć w programie. I przyglądając się materiałowi w poszukiwaniu tendencyjnych i nietolerancyjnych treści, [dyrektorka] powinna także obiektywnie zbadać historię islamu.
Wszyscy musimy nauczyć się żyć w pokoju i wzajemnej życzliwości. Liczba antysemickich incydentów w naszym kraju wzrasta. Nienawiść przekazywana przez nauczycieli w madrasach może tylko wzmocnić tę niepokojącą tendencję.
Dr Farzana Hassan jest pisarką i pedagogiem, eskpertem w dziedzinie praw kobiet w islamie. Jest byłą prezes Muslim Canadian Congress.
Tłumaczenie Robert FreeMan
http://www.torontosun.com/2012/05/10/islamic-schools-must-shun-jihad