Hirsi Ali: Islam nie jest tolerancyjny

Ayaan Hirsi Ali
| 3 komentarzy|
image_pdfimage_print

WASZYNGTON – Choć większość muzułmanów jest tolerancyjna i nastawiona na pokojowe współistnienie, islam sam w sobie nie jest tolerancyjną religią.

Znana aktywistka i autorka Ayaan Hirsi Ali wygłaszała swoje racje w poniedziałek w National Press Club, podczas gdy ochroniarze stali z tyłu sali. Jawnie krytykując islam, Hirsi Ali żyje od lat pod fatwą – religijnym rozstrzygnięciem, które w tym przypadku jest wyrokiem śmierci.

Somalijka odniosła się do pytania „Czy islam jest religią tolerancji?”, aby podkreślić polityczny wymiar tego powszechnie praktykowanego wyznania.

Jestem sfrustrowana panującym przeświadczeniem oraz – moim zdaniem – łudzeniem się, że islam jest tylko religią, mówi. Islam jest czymś więcej, niż religią. Ma on wymiar duchowy… ale jest jeszcze inny wymiar islamu – polityczny. Generalnie, przez tolerancję religijną rozumie się wolę uznania i szacunku wobec poglądów i zwyczajów innych – zauważyła Ayaan. Są jednak różne poziomy tolerancji – dodała.

Ayaan Hirsi Ali
Ayaan Hirsi Ali

Na przykład, jeżeli jesteś przeciwny paleniu tytoniu, możesz być tolerancyjny wobec palaczy, ale sprawa ma się inaczej, kiedy pozwalasz palaczowi … zapalić w swoim domu, wskazała ateistka.

Prorok Mahomet definiował stan pokoju i tolerancji jako moment, w którym cały świat podda się allachowi i przyjmie islam, powiedziała Hirsi Ali, która uciekła od swojej muzułmańskiej rodziny i wybranego dla niej męża mając dwadzieścia kilka lat i uzyskała azyl w Holandii.

Słowa „pokój”, „tolerancja” nie są zdefiniowane w islamie w taki sposób, jak na zachodzie, wyjaśnia. Nie oznaczają one rozejmu, ani kompromisu. Są to pojęcia tymczasowe.

W islamie sposobami na osiągnięcie pokoju są – osadnictwo, dżihad, oraz instytucja szariatu (islamskiego prawa), tłumaczy Ayaan.

Zaś przed osiągnięciem stanu uniwersalnego pokoju, „zadaniem każdego muzułmańskiego mężczyzny jest prowadzenie wojny” – nie tylko poprzez walkę zbrojną, ale również przez propagowanie i przekonywanie.

Myślenie, że islam jest tolerancyjny jest nie tylko mylne, ale również niebezpieczne – podkreśliła Hirsi Ali.

Cytując cztery główne źródła islamskiego prawoznawstwa, włącznie z Koranem i hadisami, była muzułmanka powiedziała, że znalazła wyraźnie polecenia podboju wraz z wskazówkami jak tego dokonać. Źródła te opisują szczegółowo również to, jak Mahomet, który przeprowadził ponad 60 kampanii wojennych, pokonywał swoich wrogów. Znalazła też taktyki wojenne, koncepcję podstępu, prawodawstwo dotyczące zapobiegania przestępczości i karania zachowań, takich jak wieszanie apostatów i kamieniowanie cudzołożników, oraz prawa stanowiące o sprawach rodzinnych takich jak rozwód i małżeństwo.

Podczas gdy ustawodawcy USA skupiają swą uwagę na uzbrojonych bojownikach jak Al-Kaida czy Hamas, inne grupy, takie jak Bractwo Muzułmańskie i organizacje pozarządowe które „odłożyły na później” przemoc i wybrały drogę propagacji są pomijane.

Pomysł, że islam jest pokojowy, tolerancyjny i kompatybilny z zachodnią teorią polityczną i jej wartościami wydaje się być, moim zdaniem, bardziej użyteczny jako strategia, a nie poszukiwanie prawdy, utrzymuje Ayaan.

Wyjaśnia ona, że ta strategia jest następująca: Mając na uwadze, że jest ponad miliard muzułmanów na tym świecie, że świat podlega bardzo szybkiej globalizacji, oraz że Ameryka jest przykładem imperium (które nie zmiata swoich przeciwników z powierzchni ziemi), my (Ameryka) powinniśmy ograniczać się i używać umiejętności politycznych, dyplomacji i  perswazji, dopóki nie uda nam się uniknąć konfliktu. Naszą nadzieją jest uczynić islam pokojowym.

Nie ma niczego, co bardziej gniewa muzułmańskie elity, niż krytycyzm wobec islamu. W odróżnieniu od innych ugrupowań religijnych, muzułmanie bardzo osobiście odbierają kwestionowanie moralnej doskonałości Koranu i Mahometa.

Pomimo bycia ateistką, Hirsi Ali popiera przechodzenie z islamu na chrześcijaństwo. Wyjaśniając swoje stanowisko w tej sprawie, powiedziała, że wspiera „wzrost konkurencyjności”.

[Muzułmanie] chcą mieć całkowity monopol na muzułmańskich imigrantów, którzy przybyli do USA nie po to, by rozpowszechniać islam, osadnictwo lub infiltrację, lecz po to, by wieść normalne, spokojne życie. – mówi. Aby mogli oni włączyć wszystkie te zróżnicowane grupy etniczne, muszą … dobrać się do nich szybko i przekonać ich do szariatu.

Tym, co możemy zrobić, jest stworzenie konkurencji – kontynuuje Ali. W kraju takim jak Stany Zjednoczone, masz swobodę roznoszenia i sprzedawania swoich przekonań politycznych i filozoficznych. My udamy się do tych właśnie społeczności i będziemy informować je o innych, konkurencyjnych… filozofiach i podważymy podstawy islamu. Możecie zacząć tą konkurencję jako chrześcijanie, humaniści, feministki.”

Hirsi Ali jest otwarta na chrześcijan nawracających muzułmanów, ponieważ chrześcijaństwo „ewoluowało od absolutyzmu do tolerancji, współczucia, pokoju” – powiedziała.

Zauważyła, że większość osób nie chce być ateistami.

Ja po prostu przyjmuję do wiadomości, że chrześcijański bóg przeszedł przez reformację, przeszedł przez oświecenie, dodała. Generalnie, nastąpił rozwój do tego stopnia, że śmiało mogę przyznać, iż chrześcijaństwo – zwłaszcza takie, jakie praktykuje się na zachodzie – jest znacznie atrakcyjniejsze i zdecydowanie mniej niebezpieczne niż islamski bóg.

Wziąwszy pod uwagę, że jest to niemalże przegrana bitwa, ponieważ nie przeciwstawiamy się w żaden sposób ich (muzułmańskim) atakom… oraz to, że są bardzo umiarkowani chrześcijanie, którzy przedstawiają kombinację duchowej satysfakcji, współczesności i szacunku wobec świętości życia, wolności i praw człowieka, uważam, że byłoby zaniedbaniem nie włączyć chrześcijan w proces uświadamiania całego 1,57 miliarda muzułmanów, z których dziś – moim zdaniem, wielu szuka koncepcji boga i obecnie dostaje tylko allacha.

Wystąpienie Hirsi Ali wydarzyło się zaledwie kilka tygodni po debacie, w której uczestniczyła, a której tematem było „Czy islam jest religią pokoju?”, przeprowadzonej na Skirball Center for the Performing Arts na Uniwersytecie Nowojorskim. Jej ostatnia książka, Nomad: From Islam to America – A Personal Journey Through the Clash of Civilizations, została wydana w tym roku. (ms)

tłumaczył MM
www.christianpost.com

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook

Komentarze