Egipska ulica: Al-Dżazira kłamie

Kampania uliczna i na Facebooku przeciwko Al-Dżazirze: “Kula może zabić człowieka, ale kłamiąca kamera zabija naród: strzeżcie się fałszywej informacji na kanale fitna, który dąży do szerzenia przemocy i zabijania i spowoduje upadek Egiptu" (.facebook.com/Scandals.of.AlJazeera.Channel)
| 3 komentarzy|
image_pdfimage_print

Relacje kanału Al-Dżazira z wydarzeń w Egipcie wokół usunięcia od władzy Muhammada Mursiego wywołały protesty pracowników kanału i przeciwników Mursiego i Bractwa Muzułmańskiego

Utrzymują oni, że kanał wyraźnie promuje agendę usuniętego reżimu i zachowuje się nieprofesjonalnie i nieobiektywnie. Ta stronniczość kanału ma wiele aspektów: ciągłe nadawanie demonstracji protestacyjnych zwolenników Mursiego w Meczecie Rabaa Al-Adawiya w Kairze w porównaniu z bardziej ograniczonymi relacjami z demonstracji przeciwko Mursiemu na placu Tahrir [1]; wyłączne i nieustanne relacje z kwatery głównej Gwardii Republikańskiej 8 lipca 2013 r., gdzie dziesiątki zwolenników BM zginęło od kul armii, kiedy próbowali wedrzeć się do kwatery głównej, gdzie przetrzymywano Mursiego, wielokrotnie pokazując zdjęcia zabitych i nazywając wydarzenia „masakrą”; olbrzymia większość SMS-ów od widzów, które kanał puszczał jako napisy u dołu ekranu, wyrażała poparcie dla BM; incydent sprowokowany przez korespondentkę kanału podczas konferencji prasowej armii egipskiej 8 lipca 2013 r., podczas której zaatakowała ona zachowanie armii i została wyrzucona z audytorium przez innych korespondentów [2]; oraz twierdzenia podniesione na koncie Facebooka jednego z prezenterów kanału, Ahmada Mansourona, że tymczasowy prezydent, Adly Mansour rzekomo jest Żydem [3] .

Należy niemniej odnotować, że Al-Dżazira nadaje także konferencje prasowe członków nowych władz egipskich oraz armii i sił bezpieczeństwa Egiptu.

W ostatnich dniach szereg pracowników Al-Dżaziry złożyło rezygnację z pracy, żeby zaprotestować przeciwko stronniczej polityce kanału. Ponadto wielu przeciwników Mursiego wezwało do zamknięcia Al-Dżaziry, ponieważ w odróżnieniu od jej poparcia dla rewolucji przeciwko Mubarakowi w styczniu 2011 r., kanał nie poparł „powszechnej rewolucji” przeciwko rządowi BM. Na ulicach Kairu i innych miast w całym Egipcie rozwieszono plakaty potępiające Al-Dżazirę. Obywatele deptali po plakatach przedstawiających portrety prezenterów tego kanału lub zamieniali je na petycje o zamknięcie kanału. Do sądu wpłynął wniosek o zamknięcie kanału. Prowadzone są kampanie na Facebooku, oskarżające Al-Dżazirę o powodowanie fitna (wojny domowej) w Egipcie. Magdi Al-Galad, redaktor naczelny gazety egipskiej „Al-Watan” rozpoczął także kampanię o usunięcie kanału ze wszystkich satelitów. W prasie egipskiej pojawiły się artykuły oskarżające Al-Dżazirę o faworyzowanie jednej strony w walce wewnątrz egipskiej oraz umyślne stronienie od drugiej strony, chociaż hasłem kanału jest „opinia i inna opinia”. Jeden z artykułów nazwał nawet Al-Dżazirę kanałem żydowskim, który propaguje agendę USA, syjonizmu i BM, realizując równocześnie „Protokoły mędrców Syjonu”.

Kampania uliczna i na Facebooku przeciwko Al-Dżazirze: “Kula może zabić człowieka, ale kłamiąca kamera zabija naród: strzeżcie się fałszywej informacji na kanale fitna, który dąży do szerzenia przemocy i zabijania i spowoduje upadek Egiptu" (.facebook.com/Scandals.of.AlJazeera.Channel)
Kampania uliczna i na Facebooku przeciwko Al-Dżazirze: “Kula może zabić człowieka, ale kłamiąca kamera zabija naród: strzeżcie się fałszywej informacji na kanale fitna, który dąży do szerzenia przemocy i zabijania i spowoduje upadek Egiptu” (.facebook.com/Scandals.of.AlJazeera.Channel)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studia „Egypt Direct”, innego kanału należącego do sieci Al-Dżaziry, który zaczął nadawać po rewolucji 25 stycznia 2011 r. i nadaje wyłącznie w Egipcie, zostały zamknięte przez armię egipską 3 lipca 2013 r., wkrótce po ogłoszeniu usunięcia Mursiego przez egipskiego ministra obrony. Kilku pracowników kanału, włącznie z jego dyrektorem, zostało na krótko aresztowanych pod zarzutem, że kanał działa bez licencji [4] . Niemniej Al-Dżazira nadal nadaje przez satelitę, bez audycji ze studia w Egipcie, ale z reportażami i wywiadami telefonicznymi.

Niniejszy raport jest przeglądem protestów przeciwko Al-Dżazirze

Pracownicy Al-Dżaziry rezygnują z pracy w proteście wobec tendencyjnego informowania przez ten kanał

8 lipca 2013 r. szereg pracowników Al-Dżaziry ogłosił swoją rezygnację z pracy w proteście przeciwko stronniczości kanału. Zwrócili się do zarządu kanału w Katarze z żądaniem, by zmienił swoją politykę redakcyjną, faworyzującą BM [5] . Dziennikarka Fatma Nabil, znana jako prezenterka w hidżabie, powiedział po złożeniu rezygnacji: „[Szkodzenie] armii stanowi z mojego punktu widzenia nieprzekraczalną linię i nie pozwolę na popełnienie błędu w tym względzie”. Powiedziała, że zrezygnowała z pracy w Al-Dżazirze i nie wie, czy kiedykolwiek będzie mogła wrócić do telewizji, ponieważ pewni ludzie identyfikują ją z reżimem BM, bo nosiła hidżab podczas nadawania audycji. Nabil skrytykowała sposób relacjonowania przez kanał wydarzeń 30 czerwca i umyślny podział ekranu na dwie części – z relacją z Rabaa Al-Adawiya po prawej stronie i relacją z placu Tahrir po lewej. Wyraziła opinię, że kanał próbował wspierać i wzmacniać demonstracje na rzecz Mursiego i dodała, że podczas miesięcy pracy dla Al-Dżaziry „mieliśmy uczucie, że kanał jest stronniczy na rzecz politycznego islamu i w większości wypadków dokonuje selekcji SMS-ów [od widzów pokazywanych] na kanale, a jeszcze bardziej selekcji gości i ludzi, z którymi przeprowadza wywiady” [6] .

Wezwania w sądach egipskich, na ulicach, na Facebooku i w prasie, by zamknąć Al-Dżazirę

Egipska prawniczka Rada Barkawi złożyła pozew w Sądzie Administracyjnym o anulowanie licencji i zamknięcie kanału Al-Dżaziry „Direct Egypt”, argumentując, że szkodzi on bezpieczeństwu narodowemu i podżega zwolenników Mursiego do aktów przemocy i zabijania. Wyraziła opinię, że kanał wznieca chaos w Egipcie i opisała rewolucję 30 czerwca jako wojskowy zamach stanu. Dodała, że od kiedy Mursi doszedł do władzy, kanał ten atakował jego przeciwników i działał na jego rzecz [7] .

Równocześnie pojawiły się protesty przeciwko Al-Dżazirze wśród przeciwników Mursiego. W Kairze i innych miastach rozwieszono plakaty potępiające kanał. Obywatele deptali po plakatach z fotografiami prezenterów kanału i podpisywali je, jakby były petycjami żądającymi zamknięcia Al-Dżaziry. Rozpoczęto kampanię na Facebooku powtarzającą te same hasła. Poniżej przedstawiamy zdjęcie z protestów ulicznych przeciwko Al-Dżazirze [8] .

Ponadto szereg stron na Facebooku popycha do protestów, nawołując do zamknięcia Al-Dżaziry w Egipcie i oskarżając ten kanał o sianie fitna (wojny domowej) w kraju. Poniżej podajemy ilustracje z postów na Facebooku przeciwko Al-Dżazirze:

Inna kampania, łącząca ulicę z Facebookiem, przedstawia dobrze znanego prezentera Al-Dżaziry, Ahmada Mansoura na zdjęciu z piramidami w ogniu, stojącego obok żołnierzy Izraelskiej Armii Obronnej.

Do kampanii dołączył redaktor naczelny gazety egipskiej „Al-Watan”, Magdi Al-Galad, który na stacjach telewizji satelitarnej i w prasie rozpoczął powszechną kampanię z poparciem swojej gazety i kolegów dziennikarzy, by usunąć Al-Dżazirę z krajowego dostępu satelitarnego. Twierdził, że Al-Dżazira działa w koordynacji z aparatami wywiadu i z reżimami zachodnimi, żeby obalić armię [9] .

Publicysta egipski: Prawdziwe oblicze Al-Dżaziry zostało ujawnione

W prasie egipskiej pojawił się szereg artykułów potępiających Al-Dżazirę. Na przykład, publicysta gazety egipskiej “Al-Ahram”, Sayyid Abd Al-Maguid, napisał: „Podczas [rewolucji] 25 Stycznia kamera kanału telewizyjnego Al-Masriya [egipska telewizja państwowa, która nadal była lojalna wobec Mubaraka] nie znalazła [innej treści do nadawania] poza powierzchnią odwiecznego Nilu i to zostało nam pokazane, jak gdybyśmy tego nie znali. W odległym kącie [obrazu] pojawiały się grupy ludzi idących na obrzeżach placu Tahrir, jak gdyby byli duchami. Równocześnie katarski kanał Al-Dżazira był w samym ogniu i chociaż nadawał z kraju, który nie ma żadnych związków z demokracją, przekazywał krzyki uciskanych, którzy przeklinali ucisk i ciemiężców. Równocześnie udało mu się wydać zaświadczenie o śmierci telewizji Maspero [budynek, gdzie znajduje się siedziba główna państwowej telewizji egipskiej w Kairze]…

Prawdą jest, że bez [Al-Dżaziry] i bez innych sieci [telewizyjnych] o jeszcze mniejszej widowni, świat nie widziałby, co dzieje się w Egipcie [i jest prawdą], że dzięki nim zwykli Egipcjanie w [prowincjach] i wsiach dowiedzieli się, że dzieje się rewolucja przeciwko tyranii i uciskowi, którą prowadzą młodzi ludzie na placach Kairu, Suezu i Aleksandrii. Okazuje się jednak [że Al-Dżazira działała] nie w na rzecz Allaha ani na rzecz wolności, a dowodem tego są jej peany na wzrost politycznego islamu. Niedawno ten mały i bogaty kraj [Katar] obiecał zlikwidować nikczemne innowacje… które nazywają się ‘liberalizm’, ‘oświecenie’ i ‘nowoczesność’; niechaj oni zostaną unicestwieni i niechaj pójdą do piekła razem ze swoimi orędownikami…

Jednak… w ostatnią niedzielę [30 czerwca 2013 r.], przełomowy dzień w życiu tego wielkiego kraju, [kampania] Tamarrud uruchomiła potok gniewu, który był bezprecedensowy w historii i prawdziwe oblicze [kanału] Al-Dżaziry wyszło na światło: opinia bez innej opinii [10] , jeden kierunek, który nie ma przeciwnego [kierunku] [11] i, najbardziej ironicznie, w czasie, kiedy większość ludzi była wzburzona ostatnią wypowiedzią Mursiego [2 lipca 2013 r.] dyrektor [biura Al-Dżaziry w Kairze] Abd Al-Fattah [Fayed] zaczął chwalić go przed swoją koleżanką Nouran [Salam, dziennikarka egipska, która pracuje w tym kanale]…

Pytanie brzmi: czy to uzasadnia atak na [kanał] i jego pracowników? Oczywiście, że nie… [Niech kanał] mówi, co chce, ponieważ mówiąc wyraźnie [jego zachowanie w ostatecznym wyniku] osiąga opozycji to, do czego dąży kierownictwo kanału, Jako dowód tego, przez cały rok rządów BM [kanał] ignorował ich akty represji, a nawet gratulował im rządów, a rezultatem było 3 miliony Egipcjan na ulicach” [12] .

Publicystka egipska: Al-Dżazira – kanał żydowski, który realizuje „Protokoły mędrców Syjonu”

W artykule zatytułowanym “Al-Dżazira, żydowska idea przeciwko egipskiej woli ludowej”, opublikowanym w gazecie „Al-Wafd”, publicystka Hanan Abu Al-Diaa twierdzi, że Al-Dżazira jest kanałem żydowskim, który służy Stanom Zjednoczonym, syjonizmowi i BM, i realizuje „Protokoły mędrców Syjonu”. Abu Al-Diaa napisała: „Kanał Al-Dżazira nadal [służy] jako agent Żydów i Amerykanów i szerzy swoją truciznę. Widać to wyraźnie… że [kanał] realizuje plan syjonistyczny przeciwko Egiptowi. Dlatego nie jest zaskoczeniem, że ten kanał kontynuuje działalność przeciwko woli ludu egipskiego i szerzy kłamstwa dotyczące powszechnego poparcia, jakim cieszy się bezprawny prezydent Muhammad Mursi… Prezenterka Kawthar Al-Bashrawi, która niedawno zrezygnowała z pracy w Al-Dżazirze, ujawniła prawdę dotycząca tego kanału i tych, którzy nim kierują: mamy do czynienia z fałszywym kanałem, który nie oddaje sprawiedliwości swobodzie i nie ma pojęcia, co to są neutralność i obiektywizm, oraz unika ścisłości. Ten kanał został obnażony i całe jego ohydne i prawdziwe oblicze zostało ujawnione… Ten kanał, [który służy] jako agent, jest głównym narzędziem [realizacji] programu mędrców Syjonu, jak może być inaczej? Bowiem to [Al-Dżazira] szerzyła idee BM, broniła ich i realizowała ich dyrektywy w sposób totalny… BM przeszli z więzień do władzy i wyniesienie islamistów do władzy jest jednym z marzeń syjonistów…” [13]

——————————————————–

Tłumaczenie Małgorzata Koraszewska, Racjonalista.pl

Źródło: http://www2.memri.org/bin/polish/articles.cgi?Page=archives&Area=sd&ID=SP536013#_edn13

Tamże przypisy i więcej ilustracji

Tytuł: redakcja Euroislam.pl

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook

Komentarze