Pisaliśmy niedawno o sytuacji ugrupowania Muslim Reform Movement, stawiającego sobie za cel reformę islamu. Poniżej przytaczamy pełny tekst deklaracji ideowej tego ruchu.
Preambuła
Jesteśmy muzułmanami żyjącymi w XXI wieku. Popieramy pełną szacunku i miłosierdzia interpretację islamu. Toczymy walkę o duszę islamu; odnowa islamu musi pokonać ideologię islamizmu czyli politycznego islamu, która chce utworzenia państwa islamskiego oraz kalifatu. Chcemy odnowić ducha postępu, w jakim narodził się islam w VII wieku i przenieść go do XXI wieku. Popieramy Powszechną Deklarację Praw Człowieka, przyjętą przez kraje ONZ w 1948 roku.
Odrzucamy wszelkie interpretacje islamu, które nawołują do przemocy, niesprawiedliwości społecznej oraz upolitycznienia islamu. W obliczu zagrożenia terroryzmem, nietolerancją i niesprawiedliwością społeczną w imię islamu zastanawialiśmy się, jak można przekształcić nasze społeczności w oparciu o trzy zasady: pokoju, praw człowieka i świeckiej formy rządów. Ogłaszamy utworzenie międzynarodowej inicjatywy: Ruchu Reformy Muzułmańskiej.
Odważni reformatorzy z całego świata nakreślą naszą Deklarację Ruchu Reformy Muzułmańskiej, żywego dokumentu, który będziemy ulepszać w miarę kontynuacji naszej podróży. Zapraszamy innych muzułmanów oraz sąsiadów do tego, żeby się do nas przyłączyli.
DEKLARACJA
A. Pokój: bezpieczeństwo narodowe, antyterroryzm i polityka zagraniczna
1. Popieramy pokój, miłość i współczucie. Odrzucamy opierający się na przemocy dżihad. Uważamy, że należy przeciwdziałać ideologii brutalnego ekstremizmu islamistycznego, żeby móc wyzwolić jednostki od ucisku i terroryzmu – zarówno w krajach muzułmańskich, jak i na Zachodzie.
2. Chcemy ochrony dla wszystkich osób wszystkich wyznań oraz niewierzących, które szukają wolności od dyktatury, teokracji i ekstremizmu islamistycznego.
3. Odrzucamy bigoterię, ucisk i przemoc w stosunku do wszystkich ludzi, oparte na uprzedzeniach, m.in. ze względu na przynależność etniczną, płeć, język, wierzenia, religię, orientację seksualną i sposób wyrażania swojej płciowości.
B. Prawa człowieka: prawa kobiet i mniejszości
1. Popieramy prawa człowieka i sprawiedliwość. Wspieramy równe prawa i szacunek dla wszystkich ludzi, w tym członków mniejszości. Popieramy Powszechną Deklarację Praw Człowieka ONZ.
2. Odrzucamy ustroje plemienne, kasty, monarchie oraz patriarchaty i uznajemy wszystkich ludzi za równych, których jedynymi przyrodzonymi prawami są prawa człowieka. Wszystkie istoty ludzkie rodzą się wolne i równe sobie pod względem przynależnego im szacunku i praw. Muzułmanie nie mają wyłączności na dostęp do „nieba”.
3. Popieramy równe prawa dla kobiet, w tym równe prawa do dziedziczenia, świadczenia, pracy, wolności przemieszczania się, zdobywania wykształcenia i zatrudnienia oraz swobód obywatelskich. Mężczyźni i kobiety mają równe prawa w meczetach, zarządach organizacji, przywództwie i we wszystkich sferach społecznych. Odrzucamy seksizm i mizoginię.
C. Świeckie formy rządów: wolność słowa i wyznania
1. Wspieramy świeckie formy rządów, demokrację i wolność. Sprzeciwiamy się religijnym ruchom politycznym. Rozdzielamy meczety i państwo. Jesteśmy lojalni w stosunku do krajów, w których mieszkamy. Odrzucamy ideę państwa islamskiego. Nie ma potrzeby utworzenia kalifatu islamskiego. Sprzeciwiamy się instytucjonalizacji szariatu. Prawo szariatu zostało stworzone przez ludzi.
2. Wierzymy w życie, radość, wolność słowa i otaczające nas piękno. Każda osoba ma prawo publicznie wyrażać krytykę islamu. Poglądy nie mają praw. Istoty ludzkie mają prawa. Odrzucamy prawa o bluźnierstwie. Są one przykrywką dla ograniczenia wolności słowa i wyznania. Potwierdzamy prawo każdej jednostki do angażowania się w idżtihad czyli krytyczne myślenie i pragniemy odnowy idei dżtihadu.
3. Uznajemy wolność wyznania i prawo wszystkich ludzi do wyrażania i praktykowania ich religii lub nie wyznawania żadnej religii bez obaw o zastraszenie, prześladowanie, dyskryminację i przemoc. Apostazja nie jest przestępstwem. Nasza umma – nasza społeczność – to nie tylko muzułmanie, ale cała ludzkość.
Wspieramy pokój, prawa człowieka i świeckie formy rządów. Prosimy, dołącz do nas!
Sporządzone 4 grudnia 2015 roku przez podpisanych autorów
Sygnatariusze:
Tahir Gora,
pisarz, dziennikarz, aktywista, Toronto, Kanada
Tawfik Hamid
myśliciel i reformator islamski, Oakton, Wirginia, USA
Usama Hasan
imam, Quilliam Foundation, Londyn, Zjednoczone Królestwo
Arif Humayun
członek American Islamic Forum for Democracy, Portland, Oregon, USA
Farahnaz Ispahani
pisarka i była parlamentarzystka pakistańska, Waszyngton, USA
Dr. M. Zuhdi Jasser
przewodniczący American Islamic Forum for Democracy, Phoenix, Arizona, USA
Mohamad Jebara
imam, Cordova Center, Ottawa, Kanada
Naser Khader
członek duńskiego parlamentu, muzułmański aktywista na rzecz demokracji, Kopenhaga, Dania
Courtney Lonergan
Community Outreach Director dla American Islamic Forum for Democracy, mediatorka
Hasan Mahmud
ekspert w zakresie prawa szariatu dla Muslims Facing Tomorrow, Toronto, Kanada
Asra Nomani
dziennikarka i pisarka, Morgantown, Wirginia Zachodnia, USA
Raheel Raza
założycielka Muslims Facing Tomorrow, Toronto, Kanada
Sohail Raza
wiceprzewodniczący Coalition of Progressive Canadian Muslim Organizations
Salma Siddiqui
przewodnicząca Coalition of Progressive Canadian Muslim Organizations, Toronto, Kanada
——————————————
Tłum. Veronica Franco, na podstawie: https://www.gatestoneinstitute.org/