Szwecja doświadcza przypływu imigracji zarobkowej spoza Unii Europejskiej, ale w przypadku Irakijczyków i Syryjczyków migracja związana z łączeniem rodzin rośnie jeszcze bardziej.
2018 roku w Szwecji w związku z łączeniem rodzin prawo pobytu dostało 15400 osób, jest to więcej niż 3600 w 2009 roku. Jak donosi gazeta Norrländska Socialdemokraten, większa liczba osób z łączonych rodzin oznacza także jej większy udział w ogólnej migracji zarobkowej.
Dekadę temu łączenie rodzin stanowiło 17% zezwoleń na pobyt zarobkowy udzielonych przez rząd, obecnie jest to 42%.
Helena Carlestam, analityk Szwedzkiej Rady ds. Migracji, skomentowała ten wzrost: “W ostatnich latach mamy do czynienia z wysoką proporcją przybywających członków rodzin. Przepisy przyznają prawo do sprowadzenia członków rodziny i możemy jedynie je stosować. Jest to zgodne z intencją prawodawców, którą było otworzenie bazy dla imigracji zarobkowej.”
Obywatele niektórych krajów otrzymali nawet więcej zezwoleń na łączenie rodzin, niż pozwoleń na pracę. Od 2014 roku imigranci z Iraku dostali 2200 pozwoleń na pracę, a 5500 zezwoleń dla członków łączonych rodzin. W przypadku imigrantów z Syrii było to 1500 pozwoleń na pracę a 3900 zezwoleń na pobyt dla członków rodzin.
“Jeśli chcesz poprawić swoje życie i masz szansę na aplikowanie także o pozwolenie na pracę jako alternatywę, jasne jest, że będzie szansa na dostanie się do Szwecji” odpowiedziała Carlestam na pytanie o to, czy imigracja zarobkowa może być ukrytą formą poszukiwania azylu.
Według Henrika Emilssona, badacza z Uniwersytetu w Malmö, wielu imigrantów pracujących w Szwecji nie zarabia wystarczająco dużo, by utrzymywać przybywających członków rodzin, co zmusza szwedzkie państwo do interwencji i pokrywania ich kosztów utrzymania. “Dochód wielu z nich nie pokrywa kosztów przybywających rodzin – powiedział. – Zazwyczaj imigracja zarobkowa oznacza sytuację obopólnych korzyści. W tym przypadku mamy do czynienia z wygraną jednostki i być może firmy, ale także ze stratą dla społeczeństwa.”
Władze niektórych miast podniosły alarm w sprawie kosztów utrzymania imigrantów, a niektóre twierdzą, że mogą one prowadzić do ich bankructwa.
Tidsperiod 2014 till och med augusti 2019.
1. Indien: 18 376 anhöriga. 23 132 arbetstillstånd.
2. Irak: 5 499 anhöriga. 2 220 arbetstillstånd.
3. Kina: 4 490 anhöriga. 4 911 arbetstillstånd.
4. Syrien: 3 919 anhöriga. 1 489 arbetstillstånd.
5. Turkiet: 2 546 anhöriga. 2 961 arbetstillstånd.
Tabelka porównuje liczby imigrantów z łączenia rodzin (anhöriga) i wydanych pozwoleń na pracę (arbetstillstånd). Źródło: Norrländska Socialdemokraten
GJ/JP na podst.: https://www.nsd.se ; https://www.svt.se/nyheter/lokalt