Szwecja: absencja uczniów imigranckich poprawiła wyniki testu

Szwedzcy uczniowie (zdj. ilustracyjne; foto: news.cision.com)
| Brak komentarzy|
image_pdfimage_print

Jak ustalił szwedzki dziennik „Expressen”, wyniki Szwecji w międzynarodowym teście PISA dla piętnastolatków w roku 2018 zostały zawyżone, ponieważ nie wzięło w nim udziału przynajmniej 5% uczniów pochodzenia imigranckiego, którzy powinni byli test pisać.

PISA jest testem z czytania ze zrozumieniem, matematyki i nauk ścisłych, przeprowadzanym co trzy lata we wszystkich krajach świata przez OECD, organizację współpracy gospodarczej grupującą 37 państw.

W ostatnich badaniach, w roku 2018, najwyższe pozycje zajęli tradycyjnie uczniowie chińscy; wśród krajów OECD najlepsza była Estonia, Polska była szósta, a Szwecja siódma. Wynik ten wzbudził radość w Szwecji, bo trzy lata wcześniej kraj był na dwudziestym drugim miejscu, po systematycznych spadkach w latach poprzednich. Wynik z 2018 został uznany za odwrócenie trendu.

Jednak analiza przeprowadzona przez „Expressen” pokazała, że do testu nie zakwalifikowano co najmniej  5% uczniów z rodzin imigranckich. Przepisy PISA pozwalają na takie wykluczenie wyłącznie uczniów, którzy w danym języku uczyli się krócej niż rok, natomiast tu wykluczono uczniów, którzy uczyli się po szwedzku dwa albo i trzy lata. Wykluczono nawet część niektórych urodzonych w Szwecji z rodziców imigrantów, ponieważ nie mówili dobrze po szwedzku.

Nie było to spowodowane decyzją odgórną tylko decyzjami poszczególnych szkół, które tłumaczyły, że miały na celu dobro ucznia: jeśli uważały, że się źle poczuje z kiepskim wynikiem, to go z testu wykluczały. Gdyby ci uczniowie wzięli udział w teście, to według „Expressen” nie byłoby żadnej poprawy w stosunku do roku 2015.

Przypuszczalnie wyniki byłyby jeszcze gorsze, gdyby nie wysoka ogólna absencja uczniów zakwalifikowanych do testów – nie przyszło ich aż 13,5%, podczas gdy średnia dla krajów OECD wynosiła 9,9% a w Niemczech tylko 9,5%. W teście nie biorą przypuszczalnie udziału najsłabsi uczniowie – udział w nim jest zalecany, ale nie jest obowiązkowy.

- - - - - - - - - - - - - - Reklama - - - - - - - - - - - - -

W sumie w Szwecji nie uczestniczyło w sprawdzianie około 19% uczniów, którzy powinni byli do niego przystąpić. Ich nieobecność dała Szwecji fałszywe poczucie znakomitych osiągnięć, a minister edukacji Anna Ekström nazwała wyniki PISA „dniem radości”, bo pokazały, że „szkoły szwedzkie są silne”. (g)

Źródło: Expressen

 

Zmieniamy się!

Wkrótce nasza strona będzie dostarczała więcej unikalnych treści
W tym celu musimy też przebudować jej obecny wygląd.
Jeżeli jesteś z nami, czytasz nas, chcesz wesprzeć nasz rozwój kliknij link w prawym dolnym w rogu.
(Dopisek: „zmiana strony”)

Wspieraj euroislam.pl

Bądź na bieżąco. Polub euroislam.pl na Facebook