W Arabii Saudyjskiej trwają reformy, liberalizujące teokratyczny i islamistyczny reżim. Kobiety mogą prowadzić auta, wprowadzane są wolnorynkowe reformy gospodarcze. Edukacja jednak zmienia się zbyt wolno, a w podręcznikach można dalej znaleźć nietolerancję i nienawiść.
Institute for Monitoring Peace and Cultural Tolerance in School Education (IMPACT SE) w Jerozolimie opublikował raport na temat materiałów dopuszczonych do użytku szkolnego w Arabii Saudyjskiej. Dokument bada zgodność podręczników używanych w saudyjskich szkołach w latach 2016-2019 ze standardami wychowania do pokoju i tolerancji UNESCO. Co istotne, podręczniki saudyjskie trafiają do krajów Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji, Europy oraz Ameryki Północnej.
Autorzy raportu przedstawili następujące wnioski:
- Podręczniki nie uczą równości kobiety i mężczyzny, twierdzą natomiast, że kobieta powinna być posłuszna mężczyźnie;
- Zawarte w podręcznikach treści traktują kobiety w sposób przedmiotowy;
- Niemuzułmanie nadal uważani są za niewiernych, chociaż nowy program wykazuje większą otwartość na kulturę Zachodu oraz chrześcijan;
- Ostre wyrażenia antysemickie oraz skierowane przeciwko homoseksualistom pozostały;
- Izraela nadal nie ma na mapach. Program nauczania za rok 2019 w porównaniu z poprzednimi nadal przedstawia Izrael w sposób tendencyjny;
- Stosunek do Turcji i Iranu został rozmyty za pomocą sprzecznych komunikatów, choć obraz tych państw nie jest przesadnie negatywny;
- Wojna dżihadystyczna pojawia się jako element kształcenia, jednak głównie kładzie się nacisk na to, by traktować ją w kategoriach wojny obronnej;
- Podręczniki nauczają, że dżihad może prowadzić wyłącznie król. Życie dla Allaha jest ważniejsze niż śmierć dla Allaha, jednak męczeństwo dla Allaha pozostaje „boskim darem oraz sprawą boskiej godności”;
- W podręcznikach można znaleźć pochwały dla tych, którzy poświęcają swoje życie jako męczennicy, walcząc za wiarę;
- Podręczniki ostro krytykują akty terrorystyczne popełniane przez muzułmanów i wskazują na ich winę, jeśli dopuszczają się przestępstw terrorystycznych;
- Uczy się, że drogą do dobrobytu pozostaje ciężka praca i zgodna współpraca, nie zaś podżeganie czy przygotowania do wojny.
W Arabii Saudyjskiej istnieje obowiązek szkolny, trwający dziewięć lat (dzieci w wieku od 6 do 14 lat). Kluczowym przedmiotem pozostaje nauka islamu. Spośród trzydziestu tysięcy szkół, 90% to placówki publiczne. Szkoły mają obowiązek korzystać z podręczników islamskich wydanych przez ministerstwo edukacji.
Programy nauczania w Arabii Saudyjskiej wyrastają z wahabizmu (islamskiego konserwatyzmu) oraz potrzeb rodziny panującej. Wcześniejsze programy nauczania były wrogie wobec obcokrajowców, innych religii i odłamów islamu.
Po atakach z 11 września Stany Zjednoczone i ich sojusznicy zażądali zreformowania edukacji islamskiej. Badania programów nauczania w ostatnich latach wykazały mniej antyżydowskich i antychrześcijańskich materiałów. Jednak wiele nietolerancyjnych treści pozostało.