Majid Rafizadeh
Niedawno sąd irański skazał 43-letnią Shaparak Shajarizedah na dwa lata więzienia w zawieszeniu na 18 lat za to, że publicznie zdjęła chustę, okrywającą jej głowę.
W dzieciństwie, w Iranie, ciszę naszego pogrążonego we śnie domu przerywały krzyki mojej siostry. Budziły ją koszmary tak straszne, że bała się z powrotem zasnąć. Wszyscy zawsze chcieliśmy, żeby podzieliła się z nami tymi lękami, ale ciągle odmawiała. Tej nocy, gdy w końcu się przed nami otworzyła, całe jej ciało trzęsło się ze strachu. Bojąc się zadać to pytanie na głos, moja dziewięcioletnia wtedy siostra szepnęła: „Czy Allah powiesi mnie za włosy? Nauczyciel Koranu w szkole powiedział nam, że jeśli pokażemy włosy publicznie, w zaświatach Bóg powiesi nas za włosy i będzie nas torturować w nieskończoność, a jeśli urzemy – wskrzesi nas, żeby znów torturować” – szlochała. „Poszłam do sklepu spożywczego i zapomniałem założyć hidżab; czy Bóg będzie mnie torturować w nieskończoność”?
Moja siostra chodziła wtedy do jednej z dziesiątek tysięcy szkół, prowadzonych – zarówno w Iranie, jak i za granicą – zgodnie z prawem szariatu Islamskiej Republiki Iranu. Wielu nauczycieli religii i Koranu w tych szkołach stosuje powyższy przykład, by przestrzec dziewczyny przed publicznym pokazywaniem włosów. Wywodzi się to z pewnego hadisu, zapisu o wypowiedziach i czynach Mahometa.
Jak podaje ów hadis, Ali – zięć i zarazem kuzyn proroka – oraz jego żona – córka proroka, oświadczyli, że widzieli, jak Mahomet płacze. Spytali o powód, a on odpowiedział: „W noc Wniebowstąpienia (Mairaj) widziałem, jakie kary przeżywały niektóre kobiety. Dziś przypomniałem sobie te sceny, dlatego się martwię. Poprosili: 'Powiedz nam, co widziałeś’? Odpowiedział: 'Widziałem kobietę powieszoną za włosy a jej mózg się gotował'”. To była kara tej kobiety za to, że nie schowała włosów przed ludźmi.
Dlaczego ci nauczyciele mieliby opowiadać o tych przerażających karach, gdy ich uczniowie mają zaledwie osiem czy dziewięć lat? Cóż, najlepiej jest indoktrynować i prać ludziom mózgi, gdy są młodzi. Są niedoinformowani i ufni. Poza tym strach jest potężnym narzędziem wykorzystywanym przez radykalnych muzułmanów, żeby zmusić ludzi do wiary w ich skrajne ideały oraz do przestrzegania praktyk i żądań ich przywódców.