Daphne Patai
Wczesnego i kluczowego dla siebie spotkania z rzeczywistością kulturowych norm muzułmańskich Phyllis Chesler doświadczyła w 1961 roku, gdy w wieku 20 lat poślubiła studenta z Afganistanu.
Całkowicie nieprzygotowana na to, co miało nastąpić, pojechała z nim do jego rodziny w Kabulu. Blisko 50 lat później, w 2013 roku, Chesler ze wszystkimi szczegółami opisała tą niezwykłą historię w książce „American Bride in Kabul”. Posiłkując się starymi pamiętnikami i listami, opisuje pięć miesięcy spędzonych w patriarchalnym, poligamicznym muzułmańskim domu, z którego, chora i niedożywiona, w końcu uciekła.
Na poparcie swej historii przedstawia szczegóły z wielu książek i tekstów, które przewertowała przez lata, starając się zrozumieć swoje własne doświadczenie, jak również ogólne doświadczenie kobiet w świecie muzułmańskim. Kierując najpierw swą uwagę na własne, amerykańskie społeczeństwo, stała się feministyczną aktywistką, reformatorką i pisarką. Jej książka, „Women and Madness”, wydana w 1972 roku, została bestsellerem, sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy i dzięki niej Chesler okrzyknięto jednym z najważniejszym głosów feministycznych lat 70′.
W ciągu kolejnych lat Chesler wydała kilkanaście książek i uzmysłowiła sobie, że Zachód poczynił niebywały postęp w kierunku poprawy statusu kobiet, zaś w świecie muzułmańskim wręcz przeciwnie – wzrost islamskiego fundamentalizmu uwstecznił postęp w sprawie praw kobiet.
Nowa książka Phyllis Chesler, „Islamic Gender Apartheid: Exposing a Veiled War against Women” (Islamska segregacja płciowa: zasłona w wojnie przeciwko kobietom) to zbiór esejów opublikowanych w latach 2003 – 2016. Autorka szczególnie wzburzona jest faktem, że ci sami ludzie, którzy niesłusznie opisują Izrael jako państwo segregacji, nagminnie negują segregację płci istniejącą w większości krajów arabskich i muzułmańskich. Skutkiem tego, zachodni, liberalni apologeci islamu usprawiedliwiają lub po prostu, zaprzeczają istnieniu wykluczenia kobiet, zakrywania twarzy i ciała (Chesler opisuje burkę jako „komorę deprywacji sensorycznej”), okaleczania kobiet, tak zwanych zabójstw honorowych, poligamii, gwałtów i wszelkich innych przejawów przemocy wobec kobiet (jak również wobec homoseksualistów, apostatów, dysydentów i mniejszości religijnych).