Nasiona dżihadu zasiewa się już w szkołach

A.Z.Mohamed

Przegląd książek do nauki religii obecnie używanych w Arabii Saudyjskiej ujawnił, że w tym kraju nadal ustawowo naucza się przemocy i nietolerancji.

Na bardzo wczesnym etapie, już w czwartej klasie, zaczyna się uczyć małych Saudyjczyków, że muzułmanie przewyższają wszystkich niemuzułmanów. Później dzieci uczą się między innymi, że politeiści to „najgorsze stworzenia” i według Koranu (98: 6) pójdą do piekła.

W lekcji zatytułowanej „Uniwersalność islamu i proroka Mahometa” uczniowie z piątej klasy dowiadują się, że Mahomet jest prorokiem wszystkich ludzi: „Ja jestem Wysłannikiem Allaha dla was wszystkich” ( 7: 158). Dowiadują się również, że wszyscy ludzie powinni uwierzyć w Mahometa i islam oraz porzucić inne, rzekomo wypaczone, religie.

Arabia Saudyjska nie dotrzymała swojego zobowiązania do zreformowania programów szkolnych i usunięcia niepokojących treści z podręczników do religii opracowanych przez ministerstwo edukacji. Kompleksowy przegląd materiałów do nauki w roku szkolnym 2016-17 wykazał, że „niektóre pełne przemocy i nietolerancji teksty, które po raz pierwszy wywołały poważne kontrowersje po 11 września 2001 r., pozostają w podręcznikach, pomimo obietnic saudyjskich urzędników wyeliminowania języka nietolerancji„.

Opinia Human Rights Watch na temat 45 podręczników dla szkół podstawowych i średnich oraz podręczników dla studentów – wykorzystywanych na zajęciach al-Tawhid (monoteizmu) – ujawniła, że dzieci są uczone oczerniania ludzi, w tym szyitów i sufistów, którzy nie przestrzegają ścisłej interpretacji sunnickiego islamu (wahabickiego salafizmu). Są również uczone uznawania żydów i chrześcijan za „niewierzących”.

Książka dla czwartoklasistów cytuje na przykład proroka: „Żadne dziecko nie rodzi się bez Fitrah [islamska koncepcja natury ludzkiej], a następnie to jego rodzice czynią z niego żyda, chrześcijanina lub wyznawcę magii (Zaratusztrianizmu)”. Ta sama książka zawiera także werset Koranu 98: 6, w którym Allah nakazuje: „Zaprawdę, ci, którzy nie uwierzą, spośród ludzi Księgi i bałwochwalcy, będą w ogniu Gehenny, gdzie będą przebywać na wieki. Oni są najgorsi ze stworzeń!”.

W lekcji o „powszechności islamu”, uczniowie z piątej klasy czytają Koran, werset 7:158, który stwierdza, że Mahomet jest „posłańcem Allaha” dla wszystkich ludzi. Natomiast książka dla klasy szóstej uczy, że zaprzeczanie islamskim filarom wiary lub wyśmiewanie Allaha, Mahometa czy Koranu jest największym „kufr” (zaprzeczeniem prawdy).

„Już w pierwszej klasie uczniowie w szkołach w Arabii Saudyjskiej uczą się nienawiści wobec wszystkich, którzy wyznają odmienną wiarę lub szkołę myślenia – powiedziała dyrektorka HRW na Bliski Wschód, Sarah Leah Whitson. – Przekaz nienawiści jest wzmacniany z roku na rok”.

W maju tego roku przywódcy USA i Arabii Saudyjskiej ogłosili utworzenie Global Center for Combating Extremist Ideology (Globalnego Centrum Walki z Ideologią Ekstremistyczną) z siedzibą w Rijadzie, w ramach wspólnego wysiłku zmierzającego do likwidacji terroryzmu. Arabia Saudyjska jako wieloletni sojusznik Stanów Zjednoczonych otrzymuje pieniądze i ciepłe zaproszenie z Waszyngtonu, aby wziąć udział w tym wysiłku. Jednak Saudyjczycy nadal rozpowszechniają ideologię wahabicką w meczetach i szkołach na całym świecie.

W sierpniu 2016 William McCants z Brookings Institution w wywiadzie dla „New York Timesa” ujawnił, w jaki sposób Arabia Saudyjska prowadzi podwójną grę. Z jednej strony promuje bardzo toksyczną formę islamu, która oddziela grubą kreską „prawdziwych wierzących” od reszty świata, w tym innych muzułmanów – i to ten podział daje dżihadystom bodziec do działania. Z drugiej strony Arabia Saudyjska udaje, że chce być „naszym partnerem w zwalczaniu terroryzmu”.

Nadszedł czas, aby Waszyngton sprawił, że Rijad poniesie odpowiedzialność za tę podwójną grę, a rząd Arabii Saudyjskiej zreformuje programy nauczania. To właśnie w szkołach zasiewa się nasiona dżihadu.

Tłum. GB na podstawie https://www.gatestoneinstitute.org/

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign