- Imamowie nienawidzący Żydów działają bez przeszkód, a imam Mahmoud Harmoush, osiadły w kalifornijskim Riverside, w antysemickim kazaniu nazwał Żydów “niesprawiedliwymi tyranami” i modlił się do Allaha o “zniszczenie ich”.
Południowa Kalifornia jest wprawdzie siedliskiem islamizmu, ale stanowi także istotny bastion w walce z nim.
Pomimo tego posępnego obrazu, bardzo trudno jest wyodrębnić jakiś obszar czy społeczność w sposób jednoznaczny. Prawda jest dużo mroczniejsza i wymaga przestrzeni dla zrozumienia jej niuansów. Południowa Kalifornia jest wprawdzie siedliskiem islamizmu, ale stanowi także istotny bastion w walce z nim.
* * *
Południowa Kalifornia jest domem dla najważniejszych muzułmańskich działaczy na rzecz praw człowieka, takich jak Soraya Deen, Wagas Khan, Anila Ali, Ani Zonneveld oraz Stephen Suleyman Schwartz. Większość z nich angażuje do działalności osoby podobne sobie i prowadzi dialog zarówno ze środowiskami muzułmańskimi, jak i z niemuzułmańskimi.
Każdy z wymienionych aktywistów rzuca wyzwanie islamizmowi na swój sposób. Pomimo zbiorowego żalu okazywanego przez wielu muzułmanów na wieść o różnych tragicznych wydarzeniach, nie każdy z nich jest w stanie bezpośrednio przeciwstawić się ekstremizmowi. Dla niektórych przejawem oporu jest sposób, w jaki żyją na co dzień, starając się znaleźć równowagę pomiędzy islamską tradycją a amerykańskim stylem bycia.
Przykładem jest Little Arabia w Anaheim (w obrębie Los Angeles, siedziba m.in. najstarszego Disneylandu – red.) gdzie można doświadczyć muzułmańskiej gościnności, a na ulicach pełno jest barów z sziszą, arabskich kawiarenek, restauracji i sklepów.
Jest tu inaczej, niż w “zgettoizowanej” Europie, gdzie niemuzułmanie czują się niekomfortowo w dzielnicach z większością muzułmańską. Little Arabia jest otwarta na różne kultury, każdy jest tu mile widziany, a kobiety i mężczyźni swobodnie się mieszają.
Z kolei „Markaz” jest znanym ośrodkiem kulturalnym, powstałym dzięki aktywistom i artystom skupionym na dialogu wokół konfiktu arabsko-izraelskiego. A w 2018 roku nowy oddział organizacji Salaam Shalom zbliżył do siebie muzułmanki i żydówki. Nie oczekując zezwoleń czy zaszczytów, muzułmanki przewodzą też odrodzeniu znaczenia tego, co oznacza być muzułmańską kobietą.
Od 2014-2016 grupa muzułmanek z okręgu Orange, które czuły, że nie ma dla nich miejsca w skostniałych islamskich organizacjach, utworzyła swoją własną. Bez oficjalnej nazwy czy struktur, użyły rozległej sieci kontaktów wśród znajomych i przyjaciół, by zorganizować obchody święta Eid oraz Bożego Narodzenia, a dochód z tych wydarzeń przekazały na rzecz lokalnych schronisk dla kobiet. Przez krótki czas, zanim życie zawodowe sprowadziło je na odmienne ścieżki, panie te dały kobietom przestrzeń społeczną poza ramami tradycyjnego islamu.
Prace na rzecz stworzenia miejsca oporu dla skostniałej narracji islamistów są kontynuowane, zwłaszcza w dobrze znanym The Women’s Mosque of America (Kobiecym Meczecie) w Los Angeles. Kobiecy Meczet nie wyklucza żadnej muzułmanki i oferuje im przestrzeń, w której jako kobieca wspólnota przeciwstawiają się wyniszczającemu patriarchatowi.
Podczas gdy dobrze naoliwiona i odpowiednio finansowana południowo-kalifornijska machina islamizmu pracuje na pełnych obrotach, muzułmańscy reformatorzy dają ogromną nadzieję, że na tym polu jest miejsce dla muzułmańskiej kontrkultury. Przy odrobinie wsparcia i zachęty mogą stawić potężny wewnętrzny opór przeciwko narracji islamistów.
Oprac. IgOr, na podst. https://clarionproject.org/southern-california-islamism/
Shireen Qudosi – amerykańska badaczka ideologii i przywództwa w organizacjach islamskich – amerykańskich i międzynarodowych. W 2011 zaliczona do pierwszej dziesiątki reformatorów islamu w USA.