Czy wolne kobiety wygrały ze „Światowym Dniem Hidżabu”?

W tym roku Światowy Dzień Hidżabu napotkał na zaciekłą konkurencję ze strony przeciwnego ruchu, “Free From Hijab” (Wolne Od Hidżabu) oraz #NoHijabDay (Dzień Bez Hidżabu)”.

Obchody Światowego Dnia Hidżabu zapoczątkowała 1 lutego 2013 roku mieszkanka Nowego Jorku, Nazma Khan. Według jej notki biograficznej, promowała jeden dzień skoncentrowanej świadomości w celu “wspierania religijnej tolerancji i zrozumienia poprzez zapraszanie kobiet (muzułmanek nie noszących hidżabu oraz niemuzułmanek), aby doświadczyły noszenia hidżabu przez jeden dzień”.

Nazma Khan, inicjatorka Światowego Dnia Hidżabu

Z czasem ten ruch spotkał się z przeciwnymi działaniami ze strony aktywistek na rzecz praw kobiet, orędujących za prawami tych, które są zmuszane do noszenia hidżabu. Opierają swoje argumenty na tym, że zasłona nakłada na kobiety niesprawiedliwą presję i ciężar – aby nie tylko kontrolowały to, jak są postrzegane przez świat, ale także były „odpowiedzialne” za to, jak inni je postrzegają.

W 2018 roku biorąca udział w kampaniach na rzecz praw człowieka Kanadyjka, Yasmine Mohammed, zapoczątkowała #NoHijabDay dołączając do irańskiej dziennikarki, Masih Alinejad, przewodzącej kampanii „Wolne Od Hidżabu”. Alinejad rozpoczęła White Wednesdays (Białe Środy) oraz ruch My Stealthy Freedom https://www.facebook.com/StealthyFreedom/ (Moja Ukradkowa Wolność) — które optują za prawem kobiet, w Iranie i gdzie indziej, do wolności od przymusu noszenia hidzabu.

Posłanki i posłowie brytyjskiej Izby Gmin świętują World Hijab Day. (Foto: worldhijabday.com)

Kto w tym roku wygrał wojnę o hidżab?

Pierwszego lutego hasztag #FreeFromHijab był popularny na Twitterze, a #WorldHijabDay nie. Jasne było, że zwycięzcą został: #FreeFromHijab. Jednakże Twitter nie jest jedyną platformą społecznościową, tylko akurat taką, na której jest najwięcej aktywistek.

Miejscem, do którego zagląda najwięcej aktywistek i influencerek, jest Instagram, a tam  #WorldHijabDay pokonał #FreeFromHijab z dużym zapasem:

  • #WorldHijabDay miał 63 495 postów na Instagramie.
  • #FreeFromHijab miał jedynie 730 postów na Instagramie.

Jasne jest, że istnieje świat kobiet poza sferą aktywistek i niełatwe jest dotarcie do nich oraz sprawienie, żeby były partnerkami w walce przeciwko narzuconemu hidżabowi. Aby pozyskać więcej sprzymierzeńców w tej walce trzeba myśleć i postrzegać ten problem szerzej.

Chociaż intencje są dobre, #FreeFromHijab zakłada, że wszystkie kobiety noszące zasłonę głowy nie są wolne. To oczywiście po prostu nie jest prawdą. Wiele kobiet zakrywa głowę z poczucia skromności, a inne robią to w coraz bardziej zseksualizowanej kulturze, aby jasno zakomunikować, że „nie są dostępne” do przygodnych spotkań seksualnych. Niektóre noszą hidżab w łagodnym proteście przeciwko postrzeganiu kobiecego piękna jako towaru. A jeszcze inne jako wyznacznik swojej muzułmańskiej tożsamości.

Hasztag #FreeFromHijab działa dobrze w stosunku do tych, którzy już myślą podobnie, ale nie przyciągnie nowych osób, a szczególnie sióstr w hidżabach, jeśli zaczniemy od założenia, że w gruncie rzeczy hidżab oznacza ucisk, albo kiedy mylimy wszystkie formy zasłony jako identyczne z hidżabem.

Aby wygrać tę wojnę, możemy być pełni pasji jako aktywiści na rzecz praw człowieka ale powinniśmy być również precyzyjni i inkluzywni.

Shireen Qudosi

Tłum. Grażyna Jackowska na podst.:  https://clarionproject.org

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign
Avatar photo

Shireen Qudosi

Muzułmańska reformatorka, analityczka amerykańskiego think tanku Clarion Project, pisarka, autorka podcastów o religii i tożsamości.

Inne artykuły autora:

Islamski reformator: islamizm i BLM są z tej samej gliny

Radykalizacja młodzieży ubocznym skutkiem kwarantanny?

Jak i z kim rozmawiać o islamie