Apostazja oznacza „wyrzeczenie się wiary”. Jeśli ktoś jest żydem, hindusem, czy wyznawcą innej religii i decyduje, że nie chce już jej wyznawać, to staje się apostatą.
Według Koranu odstępstwo od islamu jest przestępstwem, które podlega karze śmierci i w wielu krajach islamskich jest to egzekwowane przez prawo. Nie można odwrócić się od islamu. Trzeba wykazać wiele odwagi, aby opuścić tę religię, a nowa książka „Leaving islam: Apostates Speak Out” („Opuszczając islam: wypowiedzi apostatów”), autorstwa Ibn Warraqa, znanego już Czytelnikom Euroislamu, to zbiór relacji z pierwszej ręki, opisujących, co się wydarza, gdy człowiek odstępuje od islamu. Książka umożliwia spojrzenie na sytuację od wewnątrz, pokazuje, co to znaczy być muzułmaninem. Zaskakuje, ale i otwiera oczy.
Z książki dowiemy się jak na wiele różnych sposobów muzułmanie na całym świecie radzą sobie z trudną decyzją o rezygnacji z religii.
Prawdopodobnie jedynym sposobem, aby uzyskać rzetelną wiedzę o tym jak islam w rzeczywistości wygląda, jest wysłuchanie historii apostatów. Byli muzułmanie wiedzą wszystko o tej religii, a jednak nie bronią jej. Nie starają się nam jej sprzedać. Wszyscy apostaci dzielą bardzo spójny pogląd na temat islamu. Oczywiście wszyscy są przeciwni nietolerancji dotyczącej apostazji, ale wielu z nich nie przejawia nienawiści do samego islamu. Są szczerzy co do tego, jak to jest być muzułmaninem. To fascynująca lektura i ukazuje wiele ciekawych historii, ale zarazem jest to książka z bogatą bibliografią.
Załącznik A jest listą cytatów ukazujących przemoc, nienawiść i nietolerancję, nakazane przez Koran – ortodoksyjni muzułmanie stosują się do nich, a dla apostatów były to główne powody, dla których porzucili religię. W załączniku B znajduje się lista stron internetowych, organizacji i adresów e-mail grup, które dążą do sekularyzacji społeczeństw islamskich oraz grup, które wspierają wolność myśli i wolność religii. Załącznik D to lista stron internetowych krytycznych wobec islamu, natomiast E to spis książek o tej samej tematyce. To bardzo pomocne informacje.
Poniżej fragment ze wstępu książki:
Komunizm został pokonany, przynajmniej w danej chwili; islam nie i jeśli zreformowany, tolerancyjny, liberalny rodzaj islamu wkrótce się nie wyłoni, być może nastąpi ostateczna bitwa między islamem a zachodnią demokracją. A byli muzułmanie, którzy przeszli na stronę zachodniej demokracji są jedynymi, którzy wiedzą, o co w tym wszystkim chodzi i będzie lepiej dla nas, jeśli ich wysłuchamy.
A to tekst z tyłu okładki:
Na Zachodzie ci, którzy porzucili swoją religię, odkrywają jak trudną emocjonalnie decyzję podjęli, pociągającą często za sobą skutki społeczne, a także i fizyczną i psychiczną izolację od rodziny, przyjaciół i znajomych. Jednak w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo, zbudowanych z mieszaniny różnych grup etnicznych i filozofii życia, większość ludzi traktuje takie religijne przemieszczenie jako sprawę osobistego wyboru i prawo jednostki.
Ostro to kontrastuje ze społecznie ograniczonym światem muzułmańskim, który wciąż postrzega apostazję jako akt nie do pomyślenia, a ortodoksyjni muzułmanie traktują ją jako przestępstwo karane śmiercią. Znany badacz nauk islamskich Bernard Lewis opisał dramatyczną powagę, z jaką podchodzą muzułmanie do tych, którzy odrzucają wiarę: „Apostazja była zbrodnią jako grzech, a apostata został potępiony zarówno w tym świecie, jak i po śmierci. Jego zbrodnią była zdrada – dezercja, nielojalność wobec wspólnoty, do której należał i której był winien oddanie. Jego majątek zostaje skonfiskowany, a on sam jest traktowany jak martwy konar, który należy wyciąć”.
Przeciwstawiając się karze śmierci ciążącej nad każdym apostatą w świecie islamskim, byli muzułmanie czują się zobowiązani mówić przeciwko dawnej wierze, aby powiedzieć prawdę o najszybciej rozwijającej się religii na świecie.
Ci byli muzułmanie – niektórzy urodzili się w wierze, inni to zachodni konwertyci – ze wszystkich części świata islamskiego, opowiadają, jak powoli zdawali sobie sprawę, że ich religia była pod wieloma względami niewiarygodna, a czasem nawet niebezpieczna.
Te wspomnienia i dzienniki z podróży do oświecenia oraz do wolności intelektualnej tworzą poruszającą lekturę oraz są odważnym sygnałem dla innych byłych muzułmanów, aby otwarcie wyrażali swoje poglądy.
Małgorzata Anonim, na podst. www.citizenwarrior.com