Marius Gugg
Hidżab jest symbolem fundamentalistycznego i politycznego islamu i nie ma dla niego miejsca w klasach i ośrodkach edukacyjnych, podobnie jak dla każdego innego symbolu politycznego powiązanego z cierpieniem wielu ludzi.
Hidżab przenosi islamską dychotomię do szkolnych klas i dzieli uczniów – w sensie wartościowania – na „wierzących” i „niewierzących”, „dobrych” muzułmanów i „złych” muzułmanów, „zepsutych” Zachodem lub „czystych” w sensie postrzegania przez pryzmat tej religii. Hidżab przyczynia się do segregacji społecznej dzieci i młodzieży. Ma funkcję separującą [od innych]. Nierzadko dziewczęta uczęszczające na zajęcia z wysokim udziałem muzułmanów są prześladowane, jeśli nie noszą chusty.
Jeśli hidżab jest noszony dobrowolnie, to jest w tym przypadku symbolem polityczno-religijnym i podkreślającym tożsamość, którego credo stanowi zamierzone odgraniczenie się od społeczeństwa zachodniego i jego wartości. Jeśli nie jest noszony dobrowolnie, to dzieje się to ze względu na presję rówieśniczą, groźby odrzucenia wewnątrz swojej społeczności lub z powodu rodziców i imamów, którzy chcą zakorzenić fundamentalny pogląd na świat w dziecku i społeczeństwie. W tym drugim przypadku zakaz pomoże uczennicom postrzegać szkołę jako miejsce niegraniczonego rozwoju.
Hidżab służy kolektywizmowi i nie ma nic wspólnego z indywidualizmem, który wyróżnia liberalne społeczeństwo. I nie należy zapominać że strój ten jest również symbolem seksualizacji dzieci już w młodym wieku, oraz wyznaczenia i akceptacji określonej roli kobiety w islamie. Wraz z hidżabem, jako wizualnie wyrażonym wyznaniem wiary, islam polityczny jest w szkołach legitymizowany i zyskuje na suwerenności.
Dlatego mówię bardzo jasno: Tak dla zakazu!
Tłumaczenie Natalia Osten-Sacken. Tekst, który odnosi się do petycji w sprawie zakazu hidżabu w szkołach , pochodzi z profilu niemieckiego filmowca Mariusa Gugga na FB: https://www.facebook.com/marius.gugg
Polecamy również jego artykuł: „Niemiecki serial, islamski faszyzm i moraliści z telewizji” – tamże notka o autorze.