Niektóre muzułmańskie szkoły w Anglii na swoich stronach internetowych prezentują negatywny obraz zachodniej kultury oraz zakazują gry w krykieta i lektury Harrego Pottera.
Dochodzenie przeprowadzone przez zespół doradców z Civitas (Institute for the Study of Civil Society – Instytut Badań nad Społeczeństwem Obywatelskim) wykazało, że strony internetowe niektórych ze 166 muzułmańskich szkół w Wielkiej Brytanii rozpowszechniają poglądy ekstremistyczne, a kilka z nich ma także linki do stron promujących dżihad.
Przykłady obejmują fora internetowe zabraniające młodym muzułmanom czytania Harrego Pottera, gry w szachy lub krykieta i słuchania zachodniej muzyki.
Z raportu Civitasu, zatytułowanego Muzyka, szachy i inne grzechy, wynika że inspektorzy oświatowi nie są w stanie odpowiednio nadzorować działań podejmowanych przez muzułmańskie szkoły. Organizacja żąda dochodzenia przeprowadzonego przez posłów brytyjskiego parlament.
Wiele ze stron internetowych opisanych w raporcie zostało zamkniętych albo poprawionych kilka godzin przed opublikowaniem tego dokumentu.
Szkoły muzułmańskie kształcą tysiące muzułmańskich dzieci. Większość działa w sektorze prywatnym, chociaż wzrasta liczba tych, które szukają dofinansowania z budżetu państwa.
Badania nadzorowane przez dr Denis MacEoin, wykładowcę uniwersyteckiego, zajmującą się studiami nad islamem, dotyczyły materiału z oficjalnych stron internetowych szkół islamskich – zarówno zawartości samych stron jak i zamieszczonych na nich linków.
Przykłady obejmują stronę szkoły dla dziewcząt Madani w zachodnim Londynie, która głosi: Nasze dzieci są narażone na kontakt z kulturą, która jest zupełnym przeciwieństwem wszystkich wartości islamu(…) Jeśli sprzeciwiamy się zachodniemu stylowi życia, to nie będzie to rozsądnie, gdy nauczyciele i system, który reprezentuje ten styl, będą kształcić nasze dzieci.
Raport stwierdza, że ten przykry komentarz ukazuje dzieciom negatywny obraz zachodnioeuropejskiego stylu życia.
Od tego czasu komentarze na stronie zostały poprawione, a niektóre fragmenty zostały zupełnie usunięte.
Dr MacEoin podkreśliła, że problem nie dotyczy wszystkich szkół muzułmańskich, ale że niektóre z nich wpajały dzieciom szkodliwą mentalność getta.
Stowarzyszenie szkół muzułmańskich potępiło badanie i uznało je za mylące, nietolerancyjne i sprzyjające podziałom twierdząc, że jest oparte raczej na uprzedzeniach niż na faktach.
Rzecznik stowarzyszenia powiedział: Muzułmańskie szkoły zapewniają znakomity poziom nauki. Byli uczniowie stali się przykładowymi obywatelami, którzy czynnie uczestniczą we wszystkich społecznych inicjatywach.
Przedstawiciele władz oświatowych oświadczyli, że w tej sprawie prowadzone jest dochodzenie i potraktuje poważnie każdą porażkę szkół państwowych w promowaniu społecznej jedności.
KD na podst. Daily Mail