Z braku jednoznacznego autorytetu religijnego, jakim jest na przykład Dalajlama albo papież, w islamie w zasadzie każdy duchowny może wydać fatwę.
Fatwa to edykt religijny dotyczący współczesnego życia, którym ma kierować Koran lub mniej autorytarne hadisy, historie z życia Mahometa. W ostatnich latach podaż wyraźnie przewyższyła popyt, doprowadzając do absurdów. Większość tych osobliwych fatw jest nieszkodliwych i mało życiowych, niemniej jednak trudno nie uznać, że ostatnio niektórzy z islamskich prawników ocierają się o granice szaleństwa.
10. Słońce i Ziemia
Fatwa Wielkiego Muftiego Szejka Ibn Baaza: Słońce okrąża Ziemię.
W fatwie pochodzącej z 2000 roku i zatytułowanej „Przekazane i namacalne dowody na to, że Słońce krąży a Ziemia pozostaje w bezruchu”, Wielki Mufti Sheikh Ibn Baaz z Arabii Saudyjskiej stwierdził, że Ziemia jest płaska na kształt dysku, a Słońce obraca się wokół niej. Przekonywał, że zdjęcia satelitarne sugerujące coś przeciwnego są niczym innym, jak spiskiem Zachodu przeciwko światu islamskiemu.
Źródło: Al-Ahkram Weekly Issue 477, 13-19 kwietnia 2000.
9. Szatańskie Wersety
Fatwa ajatollacha Chomeiniego: Śmierć za książkę, której nikt z nas nie powinien przeczytać.
W 1988 publikacja książki Salmana Rushdiego „Szatańskie wersety”, doprowadziła irańskiego przywódcę ajatollacha Chomeiniego do wydania fatwy na autora, obiecującej hojną nagrodę za jego śmierć. Fatwa zapoczątkowała serię ataków na tłumaczy, wydawców i sprzedawców książki włączając w to morderstwo japońskiego tłumacza Hitoshi Igarashiego. Miliony muzułmanów na całym świecie, którzy nigdy nie przeczytali ani jednego wersu z książki i nigdy nie spotkali Rushdiego, chciało jego śmierci. Na dodatek 24% Irańczyków w owym czasie nie potrafiło nawet czytać.
Źródło: „The West Is Choked by Fear”, Der Spiegel, 4 styczeń 2010, Henryk Broder.
8. Chłopczyce
Malaysian National Fatwa Council: Fatwa na chłopczyce.
Badania przeprowadzone przez uniwersytet w Massachusetts dowodzą, że dziewczynki uprawiające sporty mają większe poczucie wartości i zmniejsza się prawdopodobieństwo, iż wejdą (lub pozostaną) w związku, gdzie istnieje przemoc. Czy fakt ten zagroził panom z malezyjskiej rady ds. fatw? Całkiem możliwe. Prawdopodobnie dlatego w Kuala Lumpur prawie wybuchły zamieszki, gdy Sisters in Islam (feministyczna organizacja muzułmanek – red.) przemaszerowały w proteście przeciwko malezyjskiej fatwie potępiającej „chłopczyce”, i obwiniające każdą dziewczynę, która zachowała się niedziewczęco, o naruszenie zasad islamu. Na szczęście w islamskim prawie szariatu nie ma jeszcze zdefiniowanej kary, którą można by wymierzyć dziewczynkom noszącym koszulki z krótkim rękawkiem i dżinsy.
Źródło: The Malaysian Insider, 22 listopad 2008
7. Myszka Miki
Fatwa Muhammada Al-Munajida: Przynieście mi głowę Myszki Miki!
To prawda, ktoś zabrał się za Myszkę Miki. Nazywając ją „pomiotem Szatana”, szejk Muhammad Al-Munajid zawyrokował, że wszystkie myszki domowe oraz ich animowani kuzyni powinni zostać „zabici w każdym przypadku”. Munajid nie jest pierwszym lepszym „głupkiem” – jest byłym dyplomatą w ambasadzie saudyjskiej w Waszyngtonie. Wygłosił swoje uwagi w arabskiej telewizji al-Majd TV kiedy został poproszony o udzielenie nauk islamskich na temat myszy. Nie obawiajmy się jednak. Myszka Miki nie jest sama. W niełaskę Munajidiego popadł także Jerry z serii animowanej „Tom and Jerry”.
Źródło: Raport Fox News: Saudi Cleric Says Mickey Mouse ‘Must Die’
6. Emotikony
Fatwa forum Multaqa Ahl al Hadeeth: Emotikony to zło
Prawie to rozumiem, faktycznie są wkurzające. Ale żeby od razu były złem? Według muzułmańskiego forum internetowego Multaqa Ahl al Hadeeth: „Emotikony są zakazane ponieważ podobne są do stworzeń Allaha, nie zależnie od tego czy są czymś autentycznym, czy kombinacją lub nawet deformacją, gdyż obrazek jest twarzą, a twarz jest tym, co czyni obrazek prawdziwym; emotikony przedstawiają twarze o określonych emocjach, a potem wszystko to razem składa się na haram [nieczyste – red.]”. Dodatkowo: „Kobieta nie powinna używać tych obrazków, kiedy komunikuje się z mężczyzną, który nie jest jej mahram (męzczyzna, za którego nie mogłaby wyjść za mąż – ojciec, brat itp. – red), ponieważ używa tych twarzy, aby wyrazić jak się czuje, tak więc jakby się uśmiechała, śmiała, była zawstydzona itd., a kobieta nie powinna tego robić w stosunku mężczyzny, który nie jest mahram. Zezwala się jedynie na to, żeby kobieta rozmawiała z mężczyzną kiedy jest to naprawdę konieczne i pod warunkiem, że odbywa to się w miejscu publicznym, a nie w prywatnej korespondencji.”
Żródło: Jihadwatch, 13 listopad 2008
5. Piłka nożna
Fatwa na piłkę nożną
Nic, nawet ta piękna gra, nie uniknie fatwy. Podążając za inicjatywą rządową mającą na celu eliminację frywolnych fatw, saudyjska gazeta Al-Watan ośmieszyła pewien edykt, porządkujący reguły gry w piłce nożnej. Śmieszne wymogi dotyczyły między innymi zakazu gry z przeciwnikami będącymi heretykami, żydami lub chrześcijanami, oraz nakazu gry w piżamach lub zwykłych ubraniach ponieważ kolorowe spodenki i koszulki z numerami nie są ubiorem muzułmańskim. Wyjątkowo śmieszny jest edykt nakazujący „usunięcia poprzeczki, aby nie naśladować heretyków i aby całkowicie odciąć się od despotycznych międzynarodowych zasad gry w piłkę.
Źródło: „A Fatwa on Football”, The Gurdian, 31.10. 2005.
4. Szczepienia
Fatwa: Szczepienia dokonywane przez niewiernych
Następuje wzrost przypadków zachorowań na polio w Indiach, Nigerii, Afganistanie i Pakistanie. Dlaczego? Ponieważ antyzachodni klerycy wydali fatwę zakazującą dzieciom szczepień, gdyż według nich są one częścią spiskowego planu, którego celem jest sterylizacja muzułmanów. Na ironię, to właśnie ta fatwa przyczyni się do osiągnięcia takiego rezultatu, gdyż martwe lub sparaliżowane dzieci nie rozmnażają się gdy dorosną.
Źrodło: „Polio Eradication: Looking for a Little Luck”, Roberts Science 2009.
3. Nagość i seks
Fatwa Rashada Hassana Khalila: Przeciwko nagości podczas uprawiania seksu.
W 2007 roku były dziekan prawa islamskiego na uniwersytecie Al-Azhar w Kairze wydał fatwę, głoszącą, że nagość podczas stosunku płciowego męża z żoną unieważnia małżeństwo. Natychmiast rozgorzała dyskusja. Suad Saleh, dziekan wydziału ds. kobiet na studiach islamskich Al-Azhar, popierał „cokolwiek, co zbliża małżonków do siebie”, a islamski uczony Abdel Muti przyznał, że „nic nie jest zabronione podczas małżeńskiego stosunku płciowego, za wyjątkiem oczywiście stosunku analnego”. Ostatecznie przewodniczący komisji Al-Azhar wydającej fatwy, Abdullah Megawar, odwołał fatwę i orzekł, że pary małżeńskie mogą się widzieć nago, ale powinny przykryć się kocem podczas współżycia.
Źródło: SimplyDumb
2. Mocz
Szejk Ali Gomaa: Fatwa dotycząca moczu
Według egipskiego wielkiego muftiego, szejka Ali Gomaa, picie moczu Mahometa jest wielkim błogosławieństwem. O co tu chodzi, czyżby mieli jakieś zapasy tej substancji i bali się zmarnowania?
cenny nektar? Pamiętamy, że Mahomet nigdy nie twierdził, że jest istotą boską – dlaczego więc jego mocz miałby mieć cudowne właściwości? Muftiemu nie udało się przejść testu wyśmiewania przez innych muzułmańskich uczonych i wycofał się z pomysłu, twierdząc, że była to jego „osobista opinia.”
Źródło: “A Fatwa Free-for-All in the Islamic World”, New York Times, Michael Slackman
1.Karmienie piersią
Fatwa Ezzaata Attiyi: Karmienie piersią dorosłych w miejscu pracy
W maju 2007 Ezzat Attiya (dziekan wydz. hadisów na Al-Azhar – red.) zastanawiał się nad tym, jak niespokrewnieni mężczyźni i kobiety mogą pracować w tym samym biurze, skoro gdy islam zabrania mężczyznom i kobietom niespokrewnionym ze sobą przebywać sam na sam. Jego odpowiedź: niech ona pozwoli mu possać jej pierś pięć razy dziennie. Tak, zgadza się, karmienie piersią przez dorosłą kobietę dorosłego wpólpracownika miało rozpuści wszelkie napięcie seksualne w biurze. Gdy pracownice staną się matkami zastępczymi pracowników, będzie ich można zostawić na sam o każdej porze. Orzeczenie Attiyi zostało wyszydzone wszechświatowo i szybko potępione również lokalnie. Attiya został później zdymisjonowany i znalazł się pod pręgierzem arabskich gazet. Pospiesznie się wycofał, wyjaśniając: „To była błędna interpretacja pewnego szczególnego przypadku.”
Źródło: “A Fatwa Free-for-All In the Islamic World”
Tłum. Jagoda Gwizd
http://listverse.com/2010/02/25/top-10-bizarre-or-ridiculous-fatwas/