Arabiści przez długi czas robili wiele, żeby oswoić islam człowiekowi Zachodu. Jakie mity wokół religii Mahometa buduje środowisko niektórych uczonych?
Perła:
W Koranie mamy trzy koncepcje dżihadu. Po pierwsze dżihad po arabsku znaczy „dążenie do celu”, „staranie się”, czyli dążenie tego, by zwierzchność wiary, Bóg, była powszechna.
I teraz jest sprawa dalszej interpretacji. Jak to robimy? Możemy to robić przekonując ludzi: „Słuchajcie, islam jest najlepszą religią”. Pamiętajmy, że Koran został spisany w VII w. i wtedy to było rzeczą pociągającą: „Mamy dobrą religię, szerzmy ją”. I to jest właśnie dżihad.
Ale inna interpretacja to jest dżihad, który jest walką zbrojną. Czyli, jeżeli się nie da inaczej, to należy walczyć. Może to być walka obronna albo ofensywna, agresywna. Możemy siłą starać się narzucać islam innym albo możemy się bronić przed wpływami innych. I ten drugi nurt przeważa w świecie muzułmańskim. W Arabii Saudyjskiej mówi się: „Al-Walaa wal-Baraa”, czyli wierność islamowi i odżegnywanie się od nie-muzułmanów. „My z nimi nie chcemy mieć nic wspólnego. Jeżeli musisz być w społeczeństwie chrześcijańskim, to odżegnuj się od tego społeczeństwa”. Ale tu nie ma nakazu walki.
My o dżihadzie mówimy wojna święta, bo nam się to kojarzy z naszą religijną agresją, kiedy narzucaliśmy chrześcijaństwo innym siłą i mieczem. I tu też tak jest, ale to tylko jedna z interpretacji.
—————————
Rzeczywistość:
Dżihad należy do jednych z najważniejszych koncepcji w islamie – w trylogii (Koran, sunna, hadisy) zabiera najwięcej miejsca. Materiał poświęcony dżihadowi to 24% medyńskiego Koranu i 9% z całej objętości Koranu. Dżihadowi poświęcone jest 21% hadisów Bukhariego i 67% życiorysu Mahometa – sunny.
Statystyka pozwala nam zmierzyć prawdziwość twierdzenia, często wygłaszanego przez muzułmanów i apologetów islamu, że ten prawdziwy dżihad jest walką wewnętrzną. Jest to jakoby „większy dżihad”, w odróżnieniu od „mniejszego dzihadu”, który oznacza walkę mieczem. Pojęcia „większy dżihad” nie znajdziemy jednak w Koranie, a rabin Reuven Firestone (znawca średniowiecznego islamu i judaizmu) twierdzi, że coś takiego nie istnieje. Z drugiej strony, w hadisach znajdujemy nawiązanie do pewnych praktyk czysto religijnych, które są wyniesione do poziomu dżihadu mieczem. Oczywiście reszta, czyli 98% hadisów, poświęconych dżihadowi, mówi o dżihadzie jako o walce mieczem – traktuje go jako przynoszący najwięcej zaszczytów czyn ku chwale Boga.
Statystyka dotycząca dżihadu wygląda tak: „większy dżihad”, ten wewnętrzny, to 2% z dżihadu a ten „mniejszy, czyli dżihad mieczem, 98%. Czym jest więc dżihad?
Mariusz Malinowski