Antysemityzm jest istotnym problemem w Niemczech – taki ogólny wniosek można wysnuć z badań opinii publicznej. Jednak, jak podkreślają socjologowie, raporty pisane przez specjalistów są zaskakujące i wymagają zniuansowanej lektury.
Zdarza się także, że poszczególne badania nad antysemityzmem w Niemczech przeczą sobie wzajemnie.
W Wielką Sobotę przez ulice berlińskiej dzielnicy Kreuzberg przemaszerowali propalestyńscy demonstranci. Na manifestacji pojawiły się antysemickie hasła, akcentujące otwartą nienawiść wobec Izraela. Nie jest to nowe zjawisko; postawy antysemickie wśród części migrantów w Niemczech to rzeczywisty problem. Uczestnicy kilkakrotnie skandowali hasło: „Śmierć, śmierć, śmierć Izraelowi”, a jeden z mężczyzn krzyczał z głośnika furgonetki „Śmierć Żydom!”.
Państwowa Służba Bezpieczeństwa prowadzi śledztwo w tej sprawie. Dwie planowane propalestyńskie demonstracje zostały z powodu antysemityzmu zakazane. Ambasador Izraela w Niemczech Ron Prosor uznał, że demonstranci przekroczyli „każdą możliwą czerwoną linię”. Na Twitterze napisał, że uczestnicy nadużyli wolności w Niemczech, aby wezwać do „zniszczenia Izraela i Żydów”.
Potwierdza to badanie przeprowadzone na zlecenie Mediendienst Integration, które przeprowadziła Sina Arnold, asystentka w Centrum Badań nad Antysemityzmem Uniwersytetu Technicznego. Postawy antysemickie, które mieszczą się w kategoriach „klasycznego antysemityzmu” i „antysemityzmu związanego z Izraelem” są znacznie bardziej rozpowszechnione wśród muzułmanów w Niemczech niż wśród reszty społeczeństwa. Przykładowo: 45 procent muzułmanów w Niemczech zgadza się ze stwierdzeniem, że Żydzi mają zbyt dużą władzę w polityce. Wśród niemuzułmanów pogląd ten podziela 18 procent.
Antysemityzm związany z Izraelem przejawia się w zrównaniu polityki Izraela z narodowym socjalizmem, obarczaniem Żydów na całym świecie odpowiedzialnością za politykę Izraela lub w odmawianiu Izraelowi prawa do istnienia. Według Arnold postawy takie są bardziej rozpowszechnione wśród osób z tłem migracyjnym niż wśród osób bez niego.