Źródła skrajnego islamizmu. Część 3

Ibn Warraq

Analiza tekstów źródłowych odpowiedzialnych za radykalizację islamu i niechęć muzułmanów do integracji.

3. Rycerze pod sztandarem Proroka, Ajmana al-Zawahiriego
Ajman al-Zawahiri (ur. 1951) wywodzi się z rodziny z wyższej klasy średniej, mieszkającej na przedmieściach Kairu. Ojciec wykładał medycynę na Uniwersytecie Kairskim, matka pochodziła z zamożnej rodziny. W wieku 14 lat Zawahiri wstąpił w szeregi Bractwa Muzułmańskiego i prawdopodobnie znalazł się pod silnym wpływem Sajida Qutba, którego wizję postanowił wcielić w życie. Stworzona przez niego jednostka konspiracyjna inspirowana tekstami Qutba połączyła później siły z innymi organizacjami tworząc Egipski Dżihad Islamski. Zawahiri studiował na uniwersytecie w Kairze, w 1978 roku uzyskał dyplom chirurga.

Ajman al-Zawahiri bez wątpienia planował obalić panujący w Egipcie ustrój. Jego organizacja Egipski Dżihad Islamski jest odpowiedzialna za zamordowanie prezydenta Egiptu Anwara Sadata w październiku 1981 roku. Podobnie jak setki innych osób, Zawahiri został aresztowany, zamknięty w więzieniu i prawdopodobnie torturowany. W 1985 roku wyjechał do Arabii Saudyjskiej, gdzie w Jeddah rozpoczął praktykę lekarską. Tam prawdopodobnie spotkał Osamę bin Ladena. W ciągu kilku kolejnych lat Zawahiri wiele podróżował po Rosji, zachodniej Europie, Stanach Zjednoczonych, Pakistanie i Afganistanie, korzystając z paszportów wystawionych na różne nazwiska. Zaangażowany był w działania terrorystyczne jeszcze przed zamachami w Nowym Jorku 11 września 2001 roku. Od 2009 roku Zawahiri jest operacyjnym i strategicznym liderem al-Kaidy. Rząd USA oferuje 25 milionów dolarów nagrody za informację o miejscu jego pobytu. Obecnie przebywa prawdopodobnie w północno-zachodnim Pakistanie lub na pograniczu afgańskim.
***
Al-Zawahiri, podobnie jak wszyscy inni teoretycy i aktywiści dżihadu, w demokracji widzi największego wroga, a dżihad jest dla niego sposobem ustanowienia państwa islamskiego. Doradza stosowanie przemocy na każdym poziomie walki przeciwko „bliskiemu wrogowi” (rządy krajów arabskich) i „dalekiemu wrogowi” (Stany Zjednoczone). Dr Gorka wyjaśnia, że „kluczowe koncepcje tego doniosłego dzieła zaczynają się od stwierdzenia, iż jednostki ludzkie nie mogą być suwerenne. Suwerenny jest tylko Allach, dlatego demokrację należy zniszczyć, ponieważ oznacza ona, że jedni ludzie rządzą innymi. Demokracja to nic innego jak pogańska religia. Po drugie różnica między wewnętrznymi a zewnętrznymi wrogami jest iluzoryczna. „Bliski wróg” jest narzędziem w rękach „dalekiego wroga”. Na przykład król Jordanii nie jest wewnętrznym, bliskim wrogiem, ale marionetką kierowaną przez USA. Nie ma między nimi żadnej różnicy, należy postrzegać ich całościowo: wróg czai się wszędzie. Po trzecie: walka mająca na celu rozprzestrzeniania islamu musi mieć zasięg globalny. Wszyscy muzułmanie muszą się w nią zaangażować. Przesłanie Zawahiriego jest jasno sprecyzowane w samym tytule książki: Rycerze pod sztandarem Proroka (Knights Under the Prophet’s Banner, 2001). Wszyscy muzułmanie muszą się zjednoczyć: nie pod flagą jakiegoś narodu, lecz pod jednym sztandarem ostatniego prawdziwego proroka. Należy pozbyć się wszystkich rządów, które nie mają islamskiego charakteru, a wszyscy muzułmanie muszą wziąć na siebie obowiązek obrony islamu. Nieważne, czy mieszkasz sobie wygodnie w Londynie, Berlinie czy Minnesocie – jako muzułmanin jesteś obarczony odpowiedzialnością. Bez kalifatu, muzułmańskiego super-państwa nie ma mowy o zwycięstwie. Pod koniec swej książki Zawahiri stwierdza „Korzystając z dostępnych nam środków, metod i zasobów musimy połączyć cierpliwość z zadawaniem masowych strat, dlatego najlepszym sposobem są zamachy samobójcze (…) Konfrontacja z wrogami islamu trwać musi do ostatniej kropli krwi”.(rol)

Tłum GeKo

Źródło: http://www.jihadwatch.org/2011/06/ibn-warraq-the-westminster-institute-virginia-educating-the-public-and-government-about-the-ideology-2.html

 

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign