
Turcja  ostoją  dla
dżihadystycznej  propagandy
Bractwa
Od czasu obalenia rządu Bractwa Muzułmańskiego (BM) prezydenta
Mohameda  Morsiego  w  Egipcie  w  2013  r.  kilka  kanałów
telewizyjnych  związanych  z  egipskim  Bractwem  Muzułmańskim
zaczęło nadawać z Turcji.

Dziennikarze, eksperci, aktywiści i islamscy duchowni, którzy
uniknęli rozprawy z BM i mediami Bractwa, jaką przeprowadził
rząd  egipskiego  prezydenta,  Abdela  Fattah  Al-Sisiego,
otworzyli  biznes  w  Stambule,  gdzie  działają  swobodnie  pod
ochroną tureckiego prezydenta Recepa Tayyip Erdoğana i jego
związanej z BM Partii Sprawiedliwości i Rozwoju (AKP). Te nowe
kanały propagują przywrócenie reżimu BM w Egipcie, a także
promują  rozmaite  regionalne  i  globalne  cele  przy  użyciu
ekstremistycznie dżihadystycznej i antysemickiej retoryki.

Z Kairu do Stambułu: tło historyczne

Pierwszy  egipski  kanał  telewizyjny  Bractwa  Muzułmańskiego,
Misr 25 (“Egipt 25”), został otwarty w Kairze we wrześniu 2011
r., po tym, jak w styczniu 2011 r. Arabska Wiosna w Egipcie
obaliła  reżim  prezydenta  Hosniego  Mubaraka,  ale  został
zamknięty dwa lata później, po kontrrewolucji w lipcu 2013 r.
Próba przemianowania go na AhrarMisr 25 (“Wolni ludzie Egiptu
25”) i otworzenia za granicą nie powiodła się i kanał zniknął.

Pierwszym kanałem BM otwartym w Turcji był Rabea TV[1], który
zaczął nadawać w 2013 r. Po nim założono inne związane z BM
kanały,  ale  tylko  garść  z  nich  nadal  działa.  Zagraniczni
dostarczyciele  usług  satelitarnych,  przede  wszystkim
nadzorowany  przez  Francuzów  Eutelsat,  przestali  nadawać.
Kanały Al-Thawra, Misr Alan i Rabea TV zostały zamknięte z
powodu  trudności  finansowych.  Na  przykład  francuski  urząd

https://euroislam.pl/turcja-ostoja-dla-dzihadystycznej-propagandy-bractwa/
https://euroislam.pl/turcja-ostoja-dla-dzihadystycznej-propagandy-bractwa/
https://euroislam.pl/turcja-ostoja-dla-dzihadystycznej-propagandy-bractwa/


radiofonii i telewizji nakazał w 2015 r. Eutelsatowi usunięcie
Rabea  TV  za  nadawanie  obrazów  przemocy[2].  Dzisiaj  pięć
kanałów BM nadal nadaje ze Stambułu: polityczne kanały Watan,
Mekameleen, Elsharq i Channel 9, oraz religijny kanał Dawah
TV.

Cztery  polityczne  kanały  są  zdominowane  przez  ludzi  z
egipskiego  BM  i  są  wszystkie  zjadliwymi  przeciwnikami
egipskiego prezydenta Al-Sisiego, ale mają inną publiczność
docelową. Watan zwraca się twardogłowych członków BM i ich
zwolenników;  Elsharq  –  własność  byłego  kandydata  na
prezydenta,  Ajmana  Noura  –  i  Mekameleen  są  skierowane  do
młodych Egipcjan, którzy rozpoczęli rewolucję Wiosny Arabskiej
w 2011 r. na Placu Tahrir i w całym Egipcie. Channel 9 jest
skierowany do ogólnej publiczności arabskiej i poświęca więcej
czasu  nie-egipskim  kwestiom  i  sprawom.  Kanały  regularnie
propagują  antyzachodnią  ideologię  dżihadu,  używają
antysemickiej  retoryki  i  wyrażają  mieszane  uczucia  wobec
terroryzmu.

Nieuchwytne finansowanie

Kanały BM unikają ujawnienia źródeł swojego finansowania i w
większości przypadków, kto jest ich właścicielem. Większość
twierdzi,  że  są  finansowane  przez  podobnie  myślących
biznesmenów,  ale  odmawiają  podania  ich  nazwisk.  Istnieją
jednak oznaki, że pieniądze przychodzą głównie z Kataru.

Według  informacji  z  mediów  egipskich  Katar  finansuje
Mekameleen  TV  –  jedyny  kanał,  który  nigdy  nie  zawiesił
działalności  z  powodu  trudności  finansowych  –  przez
posługiwanie się firmami założonymi specjalnie w celu ukrycia
katarskich fundatorów Mekameleen i innych mediów Bractwa[3].
Elsharq  TV,  kupiony  w  2015  r.  przez  byłego  egipskiego
kandydata  na  prezydenta,  Ajmana  Noura,  jest  także
prawdopodobnie  finansowany  przez  Katar.  Rami  Gan[4],
podejrzany  aktywista  egipski,  który  spędził  dwa  lata  w
Stambule, pracując dla Mekameleen i Elsharq TV zanim powrócił



do Egiptu, powiedział w wywiadzie w grudniu 2018 r. w egipskim
kanale Extra News, że Katar ma dużo więcej do powiedzenia w
sprawie redaktorskich decyzji Elsharq niż Turcja[5].

Kanały telewizyjne Bractwa Muzułmańskiego i ich nemesis, reżim
Al-Sisiego

Sieci  telewizyjne  BM  regularnie  zjeżdżają  i  krytykują
egipskiego prezydenta Abdela Fattah Al-Sisiego i oskarżają go
o  bycie  dyktatorem  i  arcyłotrem  na  równi  z  Hitlerem  i
faraonami[6]. Rzuciły także na niego najgorszy rodzaj obelgi –
że  ma  żydowską  matkę.  W  jednej  audycji  Elsharq  TV  dwóch
dziennikarzy dyskutowało, czy Al-Sisi tylko zachowuje się jak
Żyd,  czy  też  jego  matka  istotnie  jest  żydowskiego
pochodzenia[7].

W programie w styczniu 2015 r. w Rabea TV, szejk Salama Abdel
Kawi  posunął  się  do  wezwania  do  zabicia  Al-Sisiego.  Od
ucieczki z Egiptu Salama, doradca w Ministerstwie Dziedzictwa
Religijnego za czasów prezydenta Morsiego, który w czasach
Mubaraka i Morsiego miał własny program w Al-Nas TV, stał się
regularnym  gościem  na  kanałach  Bractwa.  Przy  tej  okazji
powiedział, że zabicie Sisiego byłoby „dobrym uczynkiem, który
przybliżyłby  [zabójcę]  do  Allaha”  i  dodał,  ku  aplauzowi
publiczności, że każdy, kto zabije Al-Sisiego, „stanie się
męczennikiem”[8].

Podżeganie na kanałach nie zatrzymuje się na groźbach wobec
egipskiego prezydenta. Komentatorzy i prezenterzy wzywali do
zamachów terrorystycznych na zagraniczne interesy w Egipcie i
na dziennikarzy, turystów i dyplomatów. W styczniu 2015 r.
Muhammad  Awadh  powiedział  w  programie  na  Misr  Alan,  że
dziennikarze, którzy popierają prezydenta Al-Sisiego, powinni
zostać  zabici:  “Zbrodnia  wspólnictwa  jest  równa  zbrodni
sprawcy…  Karą  dla  tych  [zagrzewających  do  zamachu  stanu]
dziennikarzy  [powinna  być]  śmierć”[9].  Szejk  Wagdy  Ghoneim
powiedział w tym samym programie: „Kto przyniesie nam głowę
jednego  z  tych  psów  i  mieszkańców  piekieł  [tj.  egipskich



dziennikarzy], zostanie nagrodzony przez Allaha”[10].

Na  początku  2015  r.  Rabea  TV  nadała,  jak  to  nazwała,
„Komunikat Nr 7 Przywództwa Rewolucyjnej Młodzieży”. Komunikat
ostrzegał cudzoziemców w Egipcie, by opuścili kraj w ciągu
dwóch  tygodni,  bo  inaczej  będą  zaatakowani  przez  „ruch
rewolucyjnej  zemsty”.  Zagraniczne  firmy  otrzymały  dodatkowy
tydzień  na  zakończenie  swoich  działań  w  Egipcie,  a  potem
„wszystkie  ich  projekty  zostaną  zaatakowane  przez
rebeliantów”.  Komunikat  ostrzegał  także  zagranicznych
dyplomatów, by opuścili Egipt w ciągu miesiąca i oznajmiał, że
będą ataki na interesy na Bliskim Wschodzie wszystkich krajów,
które  popierają  rząd  Al-Sisiego.  Czytający  komunikat
zakończył:  „Nie  będzie  żadnych  ustępstw  [ani]  okazywania
miłosierdzia”[11].

Szerzenie ideologii dżihadu

Przytaczając  zażalenia  wobec  Zachodu,  prezenterzy  i
komentatorzy w różnych sieciach telewizyjnych BM często bardzo
łagodnie potępiali dżihadystyczne ataki na Zachodzie i czasami
obwiniali Zachód za skierowany na niego terror. Na przykład
były egipski parlamentarzysta, Mamdouh Ismail, w audycji w
Elsharq TV, nadanej wkrótce po zamachach w styczniu 2015 r. w
Paryżu, które pozostawiły 17 zabitych i 22 rannych, nazwał
Francję „matką terroryzmu”[12].

Jednym  z  najgłośniejszych  orędowników  dżihadu  przeciwko
Zachodowi i telewizji BM jest egipski historyk, dr Mohamed
Elhamy, który prezentował program historii islamskiej przez
cały rok 2017 w Mekameleen TV i nadal ukazuje się regularnie w
tym  kanale.  W  jednym  z  odcinków  dr  Elhamy  powiedział,  że
dżihad będzie trwał „do Dnia Sądu Ostatecznego”[13] i modlił
się o dalsze islamskie podboje, “żeby świat mógł zakosztować
radości  życia  w  cieniu  islamu,  po  zakosztowaniu  poniżenia
życia  pod  innymi  narodami”[14].  W  innym  dr  Elhamy  nazwał
Hiszpanię „krajem, które nie zostawił żadnego śladu na mapie
cywilizacji, poza okresem islamskim” i dodał, że „islamski



podbój przyniósł dobro ludzkości jako całości, podczas gdy
[europejska]  okupacja  konfiskowała  zasoby  [okupowanych
narodów]  w  celu  rozszerzenia  własnych  stolic  kosztem
innych”[15].

Podobne  poglądy  wyrażał  dr  ‘Ateya  ‘Adlan,  jeden  z  kilku
egipskich  parlamentarzystów  zamienionych  w  prezenterów
telewizyjnych, działających w Stambule. W sierpniu 2017 r.
powiedział  w  Mekameleen  TV:  “Naród  islamski…  odziedziczy
ziemię,  z  wolą  Allaha,  i  będzie  wzrastającą  cywilizacją.
Cywilizacja zachodnia całkowicie bankrutuje”[16]. W maju 2015
r.  dr  ‘Adlan  powiedział  w  Elsharq  TV,  że  Koran  nauczył
muzułmanów jak walczyć z niewiernymi i rozkazał im „uderzać
ich karki z góry i odrąbywać wszystkie palce z dłoni, której
używają do trzymania miecza”[17].

W  innym  przykładzie  algierski  politolog,  Reda  Boudraa,
zapewnił widzów podczas programu w październiku 2017 r. w
Mekameleen TV, że naród islamski podnosi się, podczas gdy
Zachód „spada na łeb na szyję”. Wyjaśnił: “[Zachód] spada w
dół pełnym pędem, a brutalne żelazne ciężarki ściągają go w
dół. Równocześnie naród islamski z wagą swojej cywilizacji,
która jest głęboko zakorzeniona w historii, z swoją różnorodną
ludzką siłą, ze swoim ideologicznym i umysłowym napędem i z
krwią  ludzi,  którzy  odrzucili  hegemonię  [jest  na  etapie
wzrostu]… [Zachód i naród islamski] zderzą się w potężnym
punkcie  starcia.  Ten  punkt  starcia  będzie  momentem
przełomowym”[18].

Innym orędownikiem antyzachodniego dżihadu z własnym programem
w Channel 9, jest libijski badacz, Ali Al-Siba’i. W odcinku
swojego  programu  z  października  2018  r.  powiedział:
“Imperialistyczno-kolonialną mentalność Rzymian odziedziczyła
w Średniowieczu Europa, jak również dzisiaj. Mówię o Europie
ogólnie, o Europie i Ameryce. Dzisiaj [Ameryka] szerzy swoje
wpływy.  Ameryka  chce  uciskać  i  przejąć  każdy  region.  Tę
mentalność  można  rozbić  tylko  dżihadem  –  nie  defensywnym
dżihadem, ale ofensywnym dżihadem”[19].



Turecki  komentator  spraw  politycznych,  Hüseyin  Güneş,
przywołał niedawno etos dżihadu w kontekście gróźb Turcji o
przeprowadzeniu kolejnego napadu na kurdyjskie tereny w Syrii.
W  programie  ze  stycznia  2018  r.  w  Channel  9,  powiedział:
“Kiedy tureccy żołnierze idą na wojnę, to jest jak gdyby szli
na  swój  ślub  lub  ceremonie  rozdawania  dyplomów.  Idą  z
miłością,  mając  nadzieję,  że  zginą  jako  męczennicy.  Nie
uważamy tego tylko za wojnę z kilkoma tysiącami terrorystów.
To jest wojna przeciwko Ameryce. Jeśli pokonamy ją [Amerykę] w
regionie, zapowiada to początek końca Ameryki, tak jak Rosji
[sic] w Afganistanie”[20].

Chorążowie antysemityzmu

Antysemityzm  jest  wszechobecny  w  programach  wielu  sieci
telewizyjnych w całym świecie arabskim[21]. W ostatnich latach
dwie grupy kanałów wyróżniają się antysemicką retoryką: te,
które działają pod zarządem irańskim, i sieci związane z BM.
Wśród tych kanałów są: telewizja Hamasu w Gazie – Al-Aqsa TV,
Al-Yarmouk TV w Jordanii i nadawane z Turcji, związane z BM
kanały omawiane tutaj.

Przykładem  jest  sztandarowy  program  Mekameleen  TV,  “Egipt
Dzisiaj”,  którego  prezenterem  jest  egipski  dziennikarz
Mohammed Nasser. Nasser często poświęca otwierający program
monolog  antysemickim  poglądom.  Na  przykład,  w  audycji  w
czerwcu 2017 r. powiedział, po dłuższym wykładzie o wyczynach
rodziny Rothschild: “[Do tej żydowskiej rodziny] należy połowa
bogactw  świata,  lub  co  najmniej  70%  rezerw  uranu  i  jedna
trzecia słodkiej wody. Kontrolują cenę złota, Bank Światowy i
większość banków na świecie w dodatku do wielu firm, takich
jak CNN, satelity, Hollywood i firmy farmaceutyczne.”[22] W
odcinku programu nadanym w grudniu 2018 r. Nasser omawiał
„kontrolowany przez Żydów” przemysł filmowy, który pozwolił
Żydom  odrzucić  swój  wizerunek  „śmierdzących,  chciwych  i
skąpych ludzi” i przypisać go zamiast tego Arabom[23].

Dr Ali Al-Siba’i, wspomniany powyżej, także ostrzega widzów



przed Żydami i mówi o nich jako „potomkach małp i świń”[24]. W
programie nadanym we wrześniu 2018 r. w Channel 9 opowiadał z
nostalgią o dniach, kiedy arabskie programy szkolne zachęcały
dzieci do nienawiści do Żydów: „Na początku lat 1970. i 1980.
pojęcia  takie  jak  ‘Żydzi’,  ‘rabusie’  i  ‘Palestyna’  były
głęboko zakorzenione w naszych programach szkolnych. Wyrastało
się z nienawiścią do Żydów, czy to na podstawie islamu, czy
panarabizmu”[25].

Wnioski

Arabska telewizja pełna jest dżihadystycznej, antysemickiej i
antyzachodniej  retoryki.  Kanały  Bractwa  Muzułmańskiego
nadawane z Turcji wyróżniają się jednak ekstremizmem nawet w
tej  toksycznej  atmosferze.  Francuskiemu  urzędowi  ds.
radiofonii i telewizji udało się wyeliminować niektóre z nich
z satelitów, ale szybko zostały zastąpione przez inne, równie
ekstremistyczne sieci. Dalsze regulacje i działanie rządowe
przez Zachód wydają się jedyną możliwością.

Źródło tekstu polskiego: www.memri.org
(Tamże przypisy w języku angielskim)

https://www2.memri.org/polish/mieszczace-sie-w-turcji-kanaly-telewizyjne-bractwa-muzulmanskiego-wylaniajacy-sie-rozsadnik-ekstremizmu-ideologii-dzihadu-i-antysemityzmu/11949

