„Hidżab jest tak amerykański, jak dżinsy”

Dziennik „The Wall Street Journal” zamieścił w swoim dodatku kulturalnym poniższy artykuł o pożytkach płynących z hidżabu dla kobiecej mody.

* * *

Seunghee Suh

Chusty na głowę były modne przez dziesięciolecia: wystarczy wspomnieć o Audrey Hepburn, Grace Kelly czy Jackie Kennedy.

W bliższych nam czasach Karen Walker zaprezentowała w swojej kolekcji na wiosnę/lato 2012 chusty na głowę inspirowane stylem „Rózi Nitowaczki” (Rosie the Riveter) z lat 40. Vivienne Westwood oraz Lie Sang Bong lansowali natomiast w swoich kolekcjach trójkątne chusty na głowę w stylu lat 60.

Jednakże takie chusty to coś więcej niż modowe akcesorium dla milionów kobiet na całym świecie. Muzułmanki noszą swoje chusty, nazywane hidżabami, z powodów religijnych. Twórczyni American Hijab Design Contest (Amerykański Konkurs Projektowania Hidżabu) chce rozpowszechnić hidżab również poza populację muzułmańską i wylansować trend, który nazywa „covered chic” („szyk zasłoniętych”).

„Zasięg covered chic wykracza daleko poza populację muzułmańską” – mówi Shaz Kaiseruddin (31 lat), aktywistka praw człowieka z Chicago i twórczyni konkursu – „hidżab jest tak samo amerykański, jak dżinsy”. Kaiseruddin ma nadzieję na zbudowanie poparcia dla „amerykańskiego hidżabu” – nakrycia głowy, które ma tak wiele różnych stylów, jak sama różnorodna Ameryka. Chce ona również znieść przekonanie, że hidżab, jak również muzułmanie, są dla Ameryki czymś obcym. Chusty na głowę są jej zdaniem akcesoriami, które każdy, niezależnie od wyznania, może mieć w swojej szafie.

Hidżab

Nzinga Knight, amerykańska projektantka mody i praktykująca muzułmanka zgadza się z tym przekonaniem. „Zakrywanie włosów z powodów religijnych jest takie przestarzałe” – mówi. Knight, która reprezentowała swoją kolekcję na wiosnę/lato 2013 podczas nowojorskiego tygodnia mody we wrześniu, znana jest ze swoich skromnych, eleganckich projektów. W skład jej kolekcji wchodzą obfite suknie z długimi rękawami i zwiewne spódniczki. Dopełnieniem tych stylizacji są chusty na głowę. Autorka twierdzi, że jej projekty są dla kobiet, które „szanują swoje ciała i uznają skromność za piękną i zachwycającą”.

„Nasz sposób ubierania się jest sposobem komunikowania [skromności] innym” – twierdzi Knight. Kobiety powinny odzwierciedlać swoje przekonania poprzez ubiór. Nieszczerym jest, kiedy prowokująco ubrana kobieta twierdzi, że chce, by oceniać ją po jej inteligencji”.

Knight i Kaiseruddin są zdania, że okrywanie się nie jest oznaką ucisku, ale wolnego wyboru.

„Moda potrafi przełamywać bariery i czynić znajomym to, co wcześniej było obce” – mówi Kaiseruddin – „Jestem przekonana, iż my jako naród, przeniesiemy się w stronę szerszej definicji tego, czym jest piękno, jaka jest amerykańska moda i jak wyglądają Amerykanie.”

Tłumaczenie Veronica Franco

Źródło: http://blogs.wsj.com/speakeasy/2012/12/24/how-to-make-the-hijab-hip/

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign