Grecja: kodeks cywilny czy szariat?

Stavros Tzimas 

W społeczności muzułmańskiej w Tracji Zachodniej (Grecja), wybuchła debata w kwestii stosowania islamskiego prawa szariatu.

Komotini w Tracji, zamieszkałe w 40% przez muzułmanów
Komotini w Tracji, zamieszkałe w 40% przez muzułmanów

Dyskusja ma miejsce także w kołach prawniczych i politycznych. Ostatnia decyzja Sądu Najwyższego, dotycząca zaskarżonego testamentu zmarłego muzułmanina z Rodopów, postawiła pytania o prawo szariatu, a także zwróciła uwagę uczestników warsztatów dotyczących Traktatu Lozańskiego*, zorganizowanych w mieście Komotini przez Hellenic Foundation for European and Foreign Policy (ELIAMEP).

Zmarły spisał testament u notariusza, pozostawiając wszystkie swoje aktywa, składające się między innymi z nieruchomości w Grecji i Turcji, swojej żonie, ponieważ nie mieli dzieci.

Jednak jego siostra złożyła apelację do sądu pierwszej instancji, występując o anulowanie testamentu na tej podstawie, że jej brat jako muzułmanin nie miał prawa spisywać testamentu, gdyż przepisy szariatu nie dają takiej możliwości. W postępowaniu przed sądem kobieta domagała się nawet części majątku, gdyż tak nakazuje islamskie prawo spadkowe.

Sąd odrzucił jej żądania uzasadniając, że w tym przypadku ma zastosowanie kodeks cywilny. Wskazał ponadto, że jako obywatel Grecji, zmarły spisał testament zgodnie z prawem. Z tym samym uzasadnieniem również sąd apelacyjny oddalił to roszczenie.

Później powódka zgłosiła skargę do sądu najwyższego, który zdecydował, że zmarły nie miał prawa spisywać testamentu, ponieważ prawo mające zastosowanie do muzułmanów to prawo szariatu, i zwrócił sprawę do ponownego rozpatrzenia przez sąd apelacyjny w Tracji.

Teraz żona zmarłego planuje złożenie skargi do Trybunału Europejskiego i tysiące testamentów spisanych według przepisów Kodeksu Cywilnego mogą okazać się nieważne, gdyż wielu muzułmanów spisało swoje testamenty u notariuszy, niezgodnie ze wskazaniami szariatu.

W społeczności muzułmanów w Tracji szariat ma zastosowanie jedynie do prawa rodzinnego i spraw dziedziczenia. W tych sprawach przywódca religijny, mufti, pełni również rolę sędziego i wydaje decyzje zgodnie z prawem islamskim, chociaż każda podjęta przez niego decyzja musi być formalnie ratyfikowana przez sąd. Zgodnie z krajowymi przepisami wydanymi w roku 1990, mufti oficjalnie zostali umocowani, by reprezentować prawo w takich przypadkach.

Czy rzeczywiście jest możliwe, żeby w Unii Europejskiej, na początku dwudziestego pierwszego wieku, sądy islamskie zastąpiły oficjalną kulturę sądowniczą? Spontaniczna odpowiedź brzmi: nie. Jednak sprawa szariatu dotyka drażliwego aspektu wybierania muftich, która ma wiele konsekwencji.

Grażyna Jackowska na podst. www.europenews.dk
Oryginał grecki: www.kathimerini.gr

——————————

Traktat Lozański  uregulował stosunki pomiędzy Grecją a Turcją po zakończeniu wojny w latach 1919-22.

Udostępnij na
Video signVideo signVideo signVideo sign